Presencialitat, grups estables i reduïts i 4.000 nous docents en la tornada a l’escola

La Generalitat de Catalunya ha anunciat una sèrie de mesures que marcaran el nou curs escolar pel 2020-2021 per a mantenir a ratlla els contagis per coronavirus. Ho ha fet en una roda de premsa al Palau de la Generalitat, aquest dimarts 25 d’agost, en la que han participat el conseller d’Educació, Josep Bargalló, la consellera de Salut, Alba Vergés, i el secretari de Salut Pública, Josep Maria Argimón.

 

El curs serà sempre presencial a les etapes d’educació infantil i primària, segons ha indicat Bargalló, mentre que “la presencialitat mixta a altres àmbits, especialment a partir de tercer d’ESO, s’està estudiant per part dels centres”. A més, la tornada a les escoles i instituts, prevista pel pròxim 14 de setembre, s’organitzarà en base a quatre pilars bàsics:

 

També ha destacat com a molt important l’ampliació de la comunitat educativa a Catalunya amb “8.000 nous professionals que ja entraran l’1 de setembre, dels quals 4.000 són docents“. Una mesura que ajudarà a baixar la ràtio d’alumnes per aula a menys de 20 com a paràmetre general a infantil i primària, i es buscarà també a secundària sempre que sigui possible. A banda, també ha volgut destacar una major atenció per les tutories i la millora d’oportunitats educatives “pels alumnes que més han patit el confinament”.

 

Bargalló, durant la roda de premsa | Redacció
Bargalló, durant la roda de premsa | Redacció / CCMA

 

Una tornada a l’escola que estarà marcada també per l’espaiament de l’arribada i sortida de les escoles, així com al pati i les activitats extraescolars, augmentant la neteja i la higiene. A situacions de més complexitat, com als menjadors escolars, es primaran els grups de convivència estable. A més, ha remarcat que els plans s’adaptaran a la realitat i “al projecte educatiu de cada centre”, ja que “per això han estat al juliol preparant els seus propis plans”.

 

Sobre la possibilitat d’augmentar el nombre d’espais per l’alumnat amb diferents equipaments a cada municipi per mantenir les ràtios, Bargalló ha indicat que “la solució espai extern està sobre la taula però no és la primera”. I és que indica que “les direccions de centres prefereixen reutilitzar espais que ja coneixen” i els espais fora de les escoles no són adients per diferents motius.

 

Escoles-centinella com a eix de control de la COVID-19

Per la seva banda, la titular de Salut, Alba Vergés, ha volgut remarcar un pla de control de la malaltia en què la relació entre escoles, alumnes i famílies serveixin per ajudar a monitorar i delimitar l’evolució del virus. Per això, ha anunciat la creació d’entre 50 i 100 “escoles-centinella” que seran “seleccionades per criteris socioeconòmics i de territori”.

 

Per aquesta col·laboració de l’àmbit educatiu i el de la salut, “hi ha d’haver una supervisió, també des de la família, en la gestió de símptomes”, demanava Vergés. I és que ha remarcat que, casos de COVID-19 a les escoles “n’hi haurà, no perquè les escoles siguin especials, sinó perquè està a la societat” i que dependrà d’un treball conjunt evitar la propagació; per exemple, ha demanat a les famílies “no portar el seu infant al centre si ha mostrat símptomes en els anteriors 14 dies”.

 

Vergés ha volgut remarcar, finalment, que “demanem l’esforç addicional a tota la societat per poder començar el 14 de setembre en les millors condicions possibles”.

 

Toni Alfaro

Deixa un comentari

Aquest lloc web utilitza Cookies pròpies i de tercers d'anàlisis per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis, així com per a l'anàlisi de la seva navegació. Si continua navegant, suposa l'acceptació de la instal·lació de les mateixes. L'usuari té la possibilitat de configurar el seu navegador podent, si així ho desitja, impedir que siguin instal·lades en el seu disc dur, encara que haurà de tenir en compte que aquesta acció podrà ocasionar dificultats de navegació de la pàgina web.
Configuració de cookies
Política de cookies ACEPTAR

Aviso de cookies