Les mesures contra la contaminació atmosfèrica centren el debat del segon Consell de Mobilitat de l’AMB

Les mesures per combatre la contaminació atmosfèrica van centrar ahir, dijous 12 de gener a la tarda, el II Consell de Mobilitat de l’AMB, òrgan metropolità que va néixer el passat estiu amb la voluntat d’aglutinar tots els agents socials de la metròpolis implicats en la mobilitat i assentar les bases per dibuixar i fer realitat, entre tots, una mobilitat metropolitana molt més neta i sostenible.

En aquesta ocasió, més de 130 experts van participar en la trobada, on es va debatre, entre altres temes, sobre el protocol metropolità de contaminació atmosfèrica i la targeta verda metropolitana, que properament aprovarà l’AMB i serà una realitat abans de l’estiu del 2017. Aquest nou títol de transport premiarà amb tres anys de gratuïtat els ciutadans dels 36 municipis que retirin els vehicles contaminants. Durant la jornada, també es va presentar la xarxa Bicivia i es va avançar el projecte de gestió de park&ride metropolità, una xarxa d’aparcaments metropolitans ubicats al costat d’estacions ferroviàries, perquè els conductors aparquin el vehicle privat i accedeixin al centre en transport públic.

“Calen mesures de caire estructural i també mesures més puntuals per reaccionar en cas d’episodis d’elevada contaminació tant per NO2 com per PM10”, va exposar el vicepresident de Mobilitat i Transport de l’AMB, Antoni Poveda, que va recordar que recentment s’han activat un parell d’avisos preventius per contaminació i va insistir que el que està en joc és la salut de les persones. “Estem en un veritable punt d’inflexió i hem de fer passes valentes, amb el màxim consens dels diferents agents implicats”, va reconèixer Poveda. De moment, “hem aconseguit una cosa important: una certa consciència de la ciutadania de que la contaminació és un problema”, va afegir durant el Consell de Mobilitat.

Durant el debat participatiu que va tenir lloc a la segona part de l’acte, cada sector va defensar els seus interessos; i el vicepresident de Mobilitat i Transport els va respondre que “està en joc la salut dels ciutadans”, recordant-los que tots han de fer petites concessions.

En el cas del protocol metropolità d’episodis per contaminació atmosfèrica, si s’arriba a la situació definida com a episodi, l’AMB conjuntament amb els ajuntaments afectats està decidida a restringir la circulació dels vehicles més contaminants a les rondes de Barcelona i a les zones urbanes compreses dins de l’anell de les rondes, entenent per vehicles contaminants els que no disposen de les etiquetes ambientals de la DGT. La mesura anirà associada a l’habilitació de carrils BUS-VAO provisionals per facilitar la circulació del transport públic.

“La suma de les mesures estructurals, més les que s’aplicaran transitòriament durant els episodis d’alta contaminació, conformaran el Programa metropolità de mesures contra la contaminació atmosfèrica que preveiem aprovar el 31 de gener al Consell de Municipis Metropolitans per a la Lluita contra la Contaminació Atmosfèrica i al Consell Metropolità”, va anunciar ahir Poveda.

Per facilitar l’accés al transport públic, durant el II Consell de Mobilitat el vicepresident de Mobilitat i Transport de l’AMB va anunciar que està prevista una trobada amb els 18 ajuntaments metropolitans que conformen la segona corona tarifària per millorar el sistema de transport públic, una reivindicació històrica. “Això hauria de facilitar que més persones apostin per deixar el cotxe a casa”, va explicar Poveda.

Implicació del teixit associatiu i veïnal, les empreses i el món universitari

El Consell de Mobilitat de l’AMB compta amb un total de 208 representants permanents i es reuneix de manera ordinària dos cops l’any. Entre les més de dues-centes persones que el componen, hi ha un representant de cada municipi metropolità, un representant de cada grup polític metropolità i desenes d’associacions, federacions i organitzacions empresarials.

Un dels objectius del Consell de Mobilitat de l’AMB és desenvolupar el Pla metropolità de mobilitat urbana (PMMU), que marcarà les estratègies de mobilitat sostenible per al període 2015-2021.

Deixa un comentari