L’AMB segueix lluitant contra la contaminació atmosfèrica

Els últims avenços i mesures que està tirant endavant l’AMB per combatre la contaminació atmosfèrica han centrat avui, dimarts 11 de juliol, el seu III Consell de Mobilitat, òrgan metropolità que va néixer el passat estiu amb la voluntat d’aglutinar tots els agents socials de la metròpolis implicats en la mobilitat i assentar les bases per dibuixar i fer realitat, entre tots, una mobilitat metropolitana molt més neta i sostenible. En total, més d’un centenar d’experts han participat en la trobada, que se celebra tot just un any després de la seva constitució.

Durant la jornada, l’AMB ha presentat la nova senyalització viària per restringir la circulació dels vehicles més contaminants, les primeres proves pilots de zones de baixes emissions locals, les primeres proves pilots del projecte Park&ride metropolità i l’app que donarà el servei, així com nous projectes que s’activaran aquest estiu per estendre l’ús de la bici com mitjà de transport diari, com el Biciempresa.

Senyalització viària per restringir la circulació dels vehicles més contaminants a les ZBE

Arran de la coordinació realitzada per l’AMB amb els ajuntaments de Barcelona, l’Hospitalet de Llobregat, Cornellà, Esplugues i Sant Adrià del Besòs, l’organisme metropolità ha presentat la senyalització viària que s’instal·larà a les sortides de les Rondes per indicar quins vehicles queden autoritzats en situacions de restricció de circulació dels vehicles contaminants en l’entorn Rondes. “La senyalització que avui presentem és un pas important en la posada en funcionament de la ZBE i que demostra que les restriccions seran realitat en els propers mesos” ha exposat el vicepresident de Mobilitat i Transport de l’AMB, Antoni Poveda.

“A partir de l’1 de desembre del 2017,en situació d’episodi de contaminació, no podran circular, de 7-20h ,en dies laborables, els turismes que no disposin d’etiqueta ambiental de la DGT. A partir de 1 de gener del 2020, aquestes condicions seran permanents i s’estendran a la resta de vehicles”, ha recordat el vicepresident de Mobilitat i Transport de l’AMB, Antoni Poveda. “Ara seguirem el treball conjunt per acabar de coordinar-nos en els processos administratius, de seguiment, d’operativa i de sancions si s’escau”, ha afegit Poveda.

Proves pilot de Zones de baixes Emissions als nuclis urbans

Durant la jornada, també s’han presentat les primeres proves pilot de zones de baixes emissions locals a diversos municipis de l’àrea metropolitana de Barcelona, on es restringirà l’ús dels vehicles més contaminants dins del nucli urbà. Badalona, Sant Boi de Llobregat, Sant Just Desvern, Castelldefels i Sant Cugat del Vallès són cinc municipis metropolitans que tenen previst posar en marxa, properament, les primeres proves pilot per restringir els vehicles més contaminants dins del casc urbà.

“Aquí es mostra la implicació de la majoria dels municipis en aquesta política comuna de la preservació de la salut dels ciutadans i la millora a tot el territori de la qualitat de l’aire”, ha assenyalat el vicepresident de Mobilitat i Transport de l’AMB, que ha recordat que aquestes àrees d’atmosfera protegida també estaran senyalitzades i que hi ha un total de 17 convenis endegats entre l’AMB i els municipis metropolitans.

Noves subvencions per carrils bici i projecte Biciempresa

Arran de l’èxit de la prova pilot realitzada per l’AMB al polígon, on més de 30 treballadors han provat la bicicleta per arribar a la feina, l’AMB ha presentat durant el Consell de Mobilitat el projecte metropolità Biciempresa. Aquesta convocatòria permetrà que les empreses del territori metropolità que ho demanin puguin disposar de fins a 5 bicicletes (elèctriques o mecàniques) per empresa, durant un màxim de 6 mesos, per tal d’afavorir una mobilitat cap a la feina més sostenible. “Confiem que els resultats portin un increment en l’ús quotidià de la bicicleta”, ha afegit Poveda. El termini per rebre sol·licituds és fins al 31 d’octubre.

D’altra banda, el vicepresident de Mobilitat i Transport de l’AMB ha recordat que aquest mes de juliol s’obrirà la nova convocatòria 250 € de subvenció per la compra d’una bicicleta elèctrica per als ciutadans metropolitans, i ahir dimarts, 11 de juliol, a la Junta de Govern de l’AMB, es va aprovar la Convocatòria pel 2017 per subvencionar la construcció de nous carrils bici, amb una nova dotació de 2 milions d’euros. “Així seguim desenvolupant la BICIVIA, la xarxa pedalable metropolitana que connecta els nostres 36 municipis i permet afavorir l’ús quotidià d’aquest mitjà de transport saludable i net”, ha assenyalat.

Primeres proves pilot de Park&Ride i app per oferir el servei

L’AMB també ha presentat durant el III Consell de Mobilitat les primeres proves pilot de Park&ride metropolità i l’app que facilitarà la prestació del servei de places prioritàries d’aquesta xarxa d’aparcaments metropolitans ubicats al costat d’estacions ferroviàries, per donar prioritat als conductors aparquin el vehicle privat i accedeixin al centre en transport públic.

Durant la tardor del 2017 s’activarà la primera fase, que preveu proves pilot a tres municipis metropolitans: Castelldefels, Sant Joan Despí i El Papiol. El servei, dissenyat per l’AMB, constarà d’una senyalització pròpia (amb senyals verticals i horitzontals, pintades a les mateixes places d’aparcament) i funcionarà a través d’una app que està dissenyat l’AMB i que implicarà la validació del títol de transport, associada a la matrícula del cotxe. Més endavant, s’estendrà a la resta de municipis i s’adaptarà amb l’arribada de la T-Mobilitat.

Implicació del teixit associatiu i veïnal, les empreses i el món universitari

El Consell de Mobilitat de l’AMB compta amb un total de 208 representants permanents i es reuneix de manera ordinària dos cops l’any. Entre les més de dues-centes persones que el componen, hi ha un representant de cada municipi metropolità, un representant de cada grup polític metropolità i desenes d’associacions, federacions i organitzacions empresarials.

“Més enllà d’una mera declaració d’intencions, la contaminació de l’aire al territori metropolità de Barcelona és un dels principals reptes que afronta l’administració metropolitana. Nosaltres, coneixedors com som d’aquesta problemàtica, no volem, ni pensem eludir la nostra responsabilitat”, ha conclòs Poveda, recordant les mesures encaminades a enfortir el denominador de la mobilitat sostenible: potenciar la mobilitat activa (a peu i en bicicleta), afavorir l’ús del transport públic i un ús més racional i ambientalment sostenible del vehicle privat.

Deixa un comentari