L’Abandonament Escolar Prematur (AEP) no afecta tothom per igual

Durant les sessions del programa “Tarda de Regidors d’Educació” que organitza la Gerència d’Educació de la Diputació de Barcelona es van planteja un parell de preguntes, a les que va intentar donar resposta la profesora de Sociologia de l’Educació a la UAB, i una de les principals expertes en la materia Aina Tarabini :

Què porta un adolescent a no voler continuar amb els estudis? Què es pot fer des dels ajuntaments i el món local perquè aquest abandonament escolar prematur (AEP) sigui el mínim possible? 

Catalunya té una taxa d’abandonament escolar prematur d’un 18%, igual que la d’Espanya, de les més altes d’Europa, només per darrere de Malta. Una taxa molt lluny de la mitjana europea, que és del 10,7%, i que afecta a casa nostra especialment als nois, de classe treballadora, i d’origen estranger. «Perquè l’AEP no és neutral -va dir Tarabini- ni pel color, ni pel sexe, ni per l’estatus social», sinó que reprodueix les dinàmiques de desigualtat social existents. «No és aleatori qui abandona ni en clau de gènere, ni de nacionalitat, etnicitat o classe social», va afegir Tarabini.

Un dels factors que més incideixen en aquest alt abandonament escolar prematur és l’estatus socioeconòmic i cultural de les famílies, tot i que també cal assenyalar la composició social de les escoles, «segregació escolar i l’abandonament escolar són dues cares d’una mateixa moneda», va destacar Tarabini, sense oblidar «la seva organització (quan agrupem els alumnes), i el model pedagògic (l’efecte de la repetició o el rol del professorat); juntament amb d’altres factors més estructurals com el propi sistema educatiu i l’estructura socioeconòmica del país».

Com podem lluitar des del món local contra l’AEP?

Segons Tarabini amb mesures de prevenció, actuant abans que apareguin els símptomes; d’intervenció, actuant directament sobre les persones o grups en risc; i de compensació, actuant sobre les persones que ja han abandonat.
Cal assenyalar, en aquest sentit, que un dels principals eixos de treball d’aquest mandat en educació de la Diputació de Barcelona és precisament la reducció de l’AEP amb polítiques que donen suport els municipis i ens locals, reforcen les accions d’orientació educativa al llarg de la vida, fomenten l’acompanyament a l’educació i impulsen programes de reincorporació al sistema educatiu.

Deixa un comentari