La tarifa plana de transport públic arriba també a Barberà, reduint preus dels viatges metropolitans

L’1 de gener entra en vigor la tarifa plana metropolitana de transport públic, que permetrà anar de Barberà a la resta de municipis de la Metròpolis Barcelona pagant una sola zona tarifaria. La mesura reduirà el cost dels trajectes i facilitarà el canvi d’hàbits de la ciutadania cap a una mobilitat més sostenible.

Per moure’s entre els municipis de l’àrea metropolitana que formen part de la primera i de la segona corona tarifària del sistema de transport públic ja no serà necessari comprar un títol de dues zones. A partir de l’any vinent, per anar de Barberà a Barcelona, o Castelldefels, per exemple, caldrà pagar una T-10 d’una zona per 10,20 euros (segons tarifes 2018) en comptes dels 20,10 que costa la de dues zones. L’estalvi serà del 49%. I qui comprava la T-Trimestre o la T-Jove, s’estalviarà un 26%.

Els municipis del Vallès Occidental que es veuran beneficiats per aquesta iniciativa són, a més de Barberà, Ripollet, Sant Cugat, Badia del Vallès, Cerdanyola i Castellbisbal.

“Es calcula que es reduiran 2,8 milions de viatges en vehicle privat”

Reivindicació històrica

El nou sistema de tarifa plana impulsat per l’AMB, i aprovat pe l’ATM, cobrirà així els 36 municipis que formen l’àrea metropolitana i farà afectiva una reivindicació històrica dels veïns i alcaldes de  les localitats de la metròpolis que pertanyen a la segona corona tarifària. En total, 18 municipis amb gairebé 400.000 habitants.

Antoni Poveda, vicepresident de Mobilitat i Transport de l’AMB, explica que la voluntat de l’ens en aquest sentit és que “els municipis de la Metròpolis Barcelona funcionin amb una única zona tarifària, amb les condicions de zona 1, amb el corresponent estalvi econòmic que això tindrà en el preu dels bitllets i dels títols de transport públic”. La mesura “soluciona una situació anòmala”, ha explicat el director de Mobilitat de l’AMB, Joan Maria Bigas, perquè hi havia 18 municipis de l’àrea metropolitana que tenien una tarifa diferent, “quan és incongruent perquè estan dins el continu de la metròpolis i tenen un transport de caràcter urbà”.

El Vallès, pol de mobilitat a l’àrea metropolitana

Un 35% dels desplaçaments que es produeixen diàriament a l’àrea metropolitana tenen com a punt de partida o arribada el Vallès. Si bé és cert que els desplaçament entre el Vallès i Barcelona són els més nombrosos, amb 581.000 viatges diaris, la xifra de mobilitat dins la mateixa comarca és molt sembrant, 438.000. La tarifa plana metropolitana facilita la comunicació entre alguns dels municipis de la comarca que fins ara quedaven dividits per ser de la primera o segona corona, i abarateix el desplaçament fins a Barcelona, un destí laboral de molts vallesans.

Amb l’aplicació de la tarifa plana, els càlculs de l’AMB apunten que el transport públic a l’àrea metropolitana guanyarà 4,6 milions de viatgers a l’any, que se sumaran als 50 milions anuals en transport públic que actualment es fan entre els municipis metropolitans de la primera i segona corona. Això vol dir que més de 3,2 milions d’habitants es beneficiaran de l’aplicació d’aquesta tarifa única.

“581.000 desplaçaments diaris entre el Vallès i Barcelona”

Finançament

La implantació de la arifa plana costarà uns 23 milions d’euros, que finançarà majoritàriament l’AMB a través de l’ampliació del tribut metropolità als 18 municipis de la segona corona que encara no el tenien.

Aquest tribut que es pagarà a través de l’IBI, finança actuacions de l’AMB que tenen per objectiu aconseguir un territori metropolità més ordenat i vertebrat.

“És un acord històric. Amb aquesta tarifa plana metropolitana, amb preu d’una zona, iniciem un recorregut per fer més accessible el transport públic”

Antoni Poveda, vicepresident de mobilitat i transport de l’AMB

 

Menys vehicles i, per tant, menys contaminació

Aconseguir el canvi d’hàbits dels ciutadans per tal de reduir l’ús del vehicle privat i, sobretot, lluitar contra la contaminació atmosfèrica és el principal objectiu de l’AMB amb aquesta nova mesura. “Cal recordar que els vehicles que més contaminen la ciutat són els que venen de fora de Barcelona”, insisteix Bigas, satisfet perquè “es calcula que es reduiran 2,8 milions de viatges en vehicle particular”. S’aconseguirà un estalvi d’emissions de 9.500 tones de CO2 , 30 tones de NOx i 1 tona de partícules fines.

Títols amb tarifa plana

La tarifa plana afectarà el bitllet senzill, la T-10 (inclosa la dels treballadors de l’aeroport), la T-50/30, la T-70/30, la T-Mes (inclosa la de les persones en atur), la T-Trimestre, la T-Jove, els títols per a famílies monoparentals i nombroses, la T-Dia,  la T-aire i la T-esdeveniment.

Estalvi en el preu dels abonaments

Deixa un comentari

Aquest lloc web fa servir galetes perquè tingueu la millor experiència d’usuari. Si continueu navegant esteu donant el vostre consentiment per a l’acceptació de les esmentades galetes i l’acceptació de la nostra política de cookies ACEPTAR

Aviso de cookies