La mediació com a recurs per a la salut de les persones

mediació2Darrerament s’està parlant molt de la mediació. Dels seus beneficis i avantatges en relació a evitar un procés judicial, generar convivència, fomentar el diàleg, etc.
Del que no es parla tan habitualment són dels beneficis per a la salut que suposa la participació de les persones en un procés de mediació. I què vol dir això?
Les persones que hi han participat ho tenen molt clar!!! Quan una persona s’adreça al Servei de mediació, ve perquè està vivint una situació problemàtica, d’angoixa i patiment. Sovint, quan s’ha fet la primera entrevista d’acollida i informació del servei, la persona sol·licitant en surt alleugerida. La mateixa persona així ho expressa. Diu alguna cosa, com ara: “Ufff, ara em sento millor. M’ha anat molt bé poder explicar el que em passa, desfogar-me i prendre’n consciència!”. La persona acostuma a sortir amb un esbós de somriure, menys pes a les espatlles i més lleugeresa de moviment. S’ha tret un pes de sobre, ha deixat anar tensions retingudes i ja no està sola ni desemparada davant la situació de conflicte que està vivint. Està acompanyada per un o una professional, la persona mediadora, que l’escolta i l’ajuda a pensar i projectar un camí de sortida a aquest problema.
Per tant, d’alguna manera, aquesta experiència viscuda a l’espai de mediació ha esdevingut una millora en el seu estat de salut. A més, en aquesta primera trobada, la persona mediadora ha provat d’enfortir les capacitats de la persona participant, ajudant-la a adonar-se que pot donar resposta a aquest problema que viu, mitjançant les seves pròpies habilitats i recursos. És molt important que la persona cregui i confiï en si mateixa per abordar i resoldre el conflicte.
I com s’ha assolit això? En aquesta sessió, s’ha escoltat la problemàtica de la persona i s’ha fomentat l’expressió emocional respecte com s’està sentint davant aquest problema. Això és vital, perquè en expressar-se, sentir i reconèixer el que sent i com l’afecta, la persona està afluixant la seva tensió i prenent consciència del que li passa i com ho viu. A la vegada, és molt important treballar en aquesta entrevista els objectius pels quals la persona acut al Servei de mediació. Serien els seus interessos i necessitats, davant la situació de conflicte. Moltes persones expressen que volen estar tranquil·les, descansar, sentir-se a gust, estar contentes, evitar sentir-se angoixades, etc. Quan es treballa des dels interessos i les necessitats, desapareix la tensió que suposa pensar que la persona no podrà aconseguir allò que vol, perquè potser guanya l’altra participant i no pas ella. S’adona que el seu objectiu és assumible, realista i assolible i no ha de competir amb l’altra persona, ja que l’altra també pot assumir-ne el seu, sense que ningú hagi de sentir la sensació de perdre.
mediacio2016-2017Així, la persona guanya en salut tant per deixar anar tensions, com per (re)conèixer com se sent, confiar en si mateixa i descobrir que té capacitats per assolir allò que vol i necessita, sense haver de lluitar amb l’altra. 2 Més endavant, quan les dues persones es troben a l’espai de mediació, juntament amb la persona mediadora, es poden donar diverses situacions. Si la persona s’ha adonat que pot aconseguir el que vol i, a la vegada, permetre que l’altra persona també pugui sortir contenta de la mediació respecte els seus objectius, és un pas molt positiu per iniciar una mediació cap a l’entesa. Si a més, en aquesta trobada conjunta, cadascuna de les persones participants pot expressar com se sent, allò que vol i què l’amoïna per assolir-ho i, a la vegada, pot escoltar l’altra i empatitzar mínimament, és molt probable que arribin a entendre’s i comprendre’s. En aquests casos, les persones hi guanyen molt! La persona sent que pot parlar amb l’altra participant, que ja no és el seu enemic i, per tant, no li cal armar-se ni protegir-se’n. S’adona que ha pogut parlar i resoldre el conflicte en col·laboració amb l’altra. Per tant, ja no ha de patir més i, d’ara endavant, pot començar a confiar en l’altra. Les persones han recuperat una confiança malparada i una comunicació més fluïda i directa. I quines conseqüències té aquesta trobada conjunta en la salut de les persones? Doncs ara han pogut afluixar les tensions respecte l’altra i encaren el futur amb més optimisme. Senten una doble alegria: la de compartir qui són i què volen amb les altres persones i la d’assolir el que es proposen en col·laboració, sense competir ni haver-hi una persona guanyadora i una altra vençuda. S’han humanitzat, gràcies al diàleg i el contacte amb l’altra. La persona ha pogut comprendre i acceptar l’altra com a una persona particular i diferent i, a la vegada, respectable, com ella mateixa. Es dóna un canvi fonamental en la relació. Es passa d’una relació conflictual, tensa, distant, angoixant, preocupant, desgastant, etc. a una relació de confiança, en una mateixa, en l’altra i en el diàleg. Es passa d’una situació de foscor, por i ràbia a una situació de compartir plaer, somriures, llum, alegria i una relació amb un horitzó més harmoniós.
És a dir, les persones es donen una relació més sana, de més salut. Això és el que pot passar en una mediació entre dues persones, que arriben a una
entesa i s’hi han posat perquè així sigui. També pot ocórrer que no hi hagi la trobada o que aquesta no sigui exitosa per a les parts participants.
En aquests casos, malgrat sentir un cert grau de frustració, des del Servei de Mediació se les acompanya per analitzar què ha passat i què de bo i satisfactori encara podria passar. Es prova de fer una sessió d’orientació i suport amb elles per veure les opcions d’afrontar la situació de conflicte, cercar persones de suport, assessoraments amb experts, etc. Així, malgrat la decepció, s’acompanya a la persona en el seu procés per cercar una sortida satisfactòria al problema. No se la deixa sola. Malgrat una certa frustració, aquest acompanyament esdevé una possible font de salut per a les persones, ja que no se senten soles i poden percebre que hi ha algú proper, la persona mediadora, que els dóna suport i entén el seu procés i com se senten. I això és expressat per moltes persones que passen per la mediació. Moltes d’elles expressen que malgrat no haver tingut l’èxit esperat, se senten més compreses, saben millor què els passa i què volen, senten agraïment per l’escolta i suport prestats per la persona mediadora i se senten més capaces per afrontar els conflictes que sorgeixen a les seves vides.
En definitiva, la mediació, com a procés de diàleg pacífic, trobada entre persones, diferents punts de vista i sentiments contraposats -però molt humans-; espai d’escolta i comprensió, etc.; pot considerar-se un recurs de salut per a les persones i la vida en comunitat, entenent salut no com la manca de malaltia, sinó com l’estat d’equilibri, benestar i possibilitat de viure intensament la vida. Més encara quan és viure-la amb la resta de persones. A aquest estat es diu salut comunitària.

Per tots aquests motius volem celebrar amb vosaltres el proper Dia Europeu de la Mediació, el 21 de gener de 2017. Bona diada i bona mediació!!!

Si voleu més informació o suport en alguna situació de conflicte que esteu vivint, podeu contactar amb nosaltres al:
Servei de Mediació i Convivència Ciutadana
c/Marquesos de Barberà, 125
08210 Barberà del Vallès
93-729.71.71 ext. 311
Dimarts 9-19h
Dijous i divendres 9-15h
mediacio@bdv.cat
www.bdv.cat/mediacio

Deixa un comentari

Aquest lloc web utilitza Cookies pròpies i de tercers d'anàlisis per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis, així com per a l'anàlisi de la seva navegació. Si continua navegant, suposa l'acceptació de la instal·lació de les mateixes. L'usuari té la possibilitat de configurar el seu navegador podent, si així ho desitja, impedir que siguin instal·lades en el seu disc dur, encara que haurà de tenir en compte que aquesta acció podrà ocasionar dificultats de navegació de la pàgina web.
Configuració de cookies
Política de cookies ACEPTAR

Aviso de cookies