La mediació com a recurs per a la salut de les persones

mediació2Darrerament s’està parlant molt de la mediació. Dels seus beneficis i avantatges en relació a evitar un procés judicial, generar convivència, fomentar el diàleg, etc.
Del que no es parla tan habitualment són dels beneficis per a la salut que suposa la participació de les persones en un procés de mediació. I què vol dir això?
Les persones que hi han participat ho tenen molt clar!!! Quan una persona s’adreça al Servei de mediació, ve perquè està vivint una situació problemàtica, d’angoixa i patiment. Sovint, quan s’ha fet la primera entrevista d’acollida i informació del servei, la persona sol·licitant en surt alleugerida. La mateixa persona així ho expressa. Diu alguna cosa, com ara: “Ufff, ara em sento millor. M’ha anat molt bé poder explicar el que em passa, desfogar-me i prendre’n consciència!”. La persona acostuma a sortir amb un esbós de somriure, menys pes a les espatlles i més lleugeresa de moviment. S’ha tret un pes de sobre, ha deixat anar tensions retingudes i ja no està sola ni desemparada davant la situació de conflicte que està vivint. Està acompanyada per un o una professional, la persona mediadora, que l’escolta i l’ajuda a pensar i projectar un camí de sortida a aquest problema.
Per tant, d’alguna manera, aquesta experiència viscuda a l’espai de mediació ha esdevingut una millora en el seu estat de salut. A més, en aquesta primera trobada, la persona mediadora ha provat d’enfortir les capacitats de la persona participant, ajudant-la a adonar-se que pot donar resposta a aquest problema que viu, mitjançant les seves pròpies habilitats i recursos. És molt important que la persona cregui i confiï en si mateixa per abordar i resoldre el conflicte.
I com s’ha assolit això? En aquesta sessió, s’ha escoltat la problemàtica de la persona i s’ha fomentat l’expressió emocional respecte com s’està sentint davant aquest problema. Això és vital, perquè en expressar-se, sentir i reconèixer el que sent i com l’afecta, la persona està afluixant la seva tensió i prenent consciència del que li passa i com ho viu. A la vegada, és molt important treballar en aquesta entrevista els objectius pels quals la persona acut al Servei de mediació. Serien els seus interessos i necessitats, davant la situació de conflicte. Moltes persones expressen que volen estar tranquil·les, descansar, sentir-se a gust, estar contentes, evitar sentir-se angoixades, etc. Quan es treballa des dels interessos i les necessitats, desapareix la tensió que suposa pensar que la persona no podrà aconseguir allò que vol, perquè potser guanya l’altra participant i no pas ella. S’adona que el seu objectiu és assumible, realista i assolible i no ha de competir amb l’altra persona, ja que l’altra també pot assumir-ne el seu, sense que ningú hagi de sentir la sensació de perdre.
mediacio2016-2017Així, la persona guanya en salut tant per deixar anar tensions, com per (re)conèixer com se sent, confiar en si mateixa i descobrir que té capacitats per assolir allò que vol i necessita, sense haver de lluitar amb l’altra. 2 Més endavant, quan les dues persones es troben a l’espai de mediació, juntament amb la persona mediadora, es poden donar diverses situacions. Si la persona s’ha adonat que pot aconseguir el que vol i, a la vegada, permetre que l’altra persona també pugui sortir contenta de la mediació respecte els seus objectius, és un pas molt positiu per iniciar una mediació cap a l’entesa. Si a més, en aquesta trobada conjunta, cadascuna de les persones participants pot expressar com se sent, allò que vol i què l’amoïna per assolir-ho i, a la vegada, pot escoltar l’altra i empatitzar mínimament, és molt probable que arribin a entendre’s i comprendre’s. En aquests casos, les persones hi guanyen molt! La persona sent que pot parlar amb l’altra participant, que ja no és el seu enemic i, per tant, no li cal armar-se ni protegir-se’n. S’adona que ha pogut parlar i resoldre el conflicte en col·laboració amb l’altra. Per tant, ja no ha de patir més i, d’ara endavant, pot començar a confiar en l’altra. Les persones han recuperat una confiança malparada i una comunicació més fluïda i directa. I quines conseqüències té aquesta trobada conjunta en la salut de les persones? Doncs ara han pogut afluixar les tensions respecte l’altra i encaren el futur amb més optimisme. Senten una doble alegria: la de compartir qui són i què volen amb les altres persones i la d’assolir el que es proposen en col·laboració, sense competir ni haver-hi una persona guanyadora i una altra vençuda. S’han humanitzat, gràcies al diàleg i el contacte amb l’altra. La persona ha pogut comprendre i acceptar l’altra com a una persona particular i diferent i, a la vegada, respectable, com ella mateixa. Es dóna un canvi fonamental en la relació. Es passa d’una relació conflictual, tensa, distant, angoixant, preocupant, desgastant, etc. a una relació de confiança, en una mateixa, en l’altra i en el diàleg. Es passa d’una situació de foscor, por i ràbia a una situació de compartir plaer, somriures, llum, alegria i una relació amb un horitzó més harmoniós.
És a dir, les persones es donen una relació més sana, de més salut. Això és el que pot passar en una mediació entre dues persones, que arriben a una
entesa i s’hi han posat perquè així sigui. També pot ocórrer que no hi hagi la trobada o que aquesta no sigui exitosa per a les parts participants.
En aquests casos, malgrat sentir un cert grau de frustració, des del Servei de Mediació se les acompanya per analitzar què ha passat i què de bo i satisfactori encara podria passar. Es prova de fer una sessió d’orientació i suport amb elles per veure les opcions d’afrontar la situació de conflicte, cercar persones de suport, assessoraments amb experts, etc. Així, malgrat la decepció, s’acompanya a la persona en el seu procés per cercar una sortida satisfactòria al problema. No se la deixa sola. Malgrat una certa frustració, aquest acompanyament esdevé una possible font de salut per a les persones, ja que no se senten soles i poden percebre que hi ha algú proper, la persona mediadora, que els dóna suport i entén el seu procés i com se senten. I això és expressat per moltes persones que passen per la mediació. Moltes d’elles expressen que malgrat no haver tingut l’èxit esperat, se senten més compreses, saben millor què els passa i què volen, senten agraïment per l’escolta i suport prestats per la persona mediadora i se senten més capaces per afrontar els conflictes que sorgeixen a les seves vides.
En definitiva, la mediació, com a procés de diàleg pacífic, trobada entre persones, diferents punts de vista i sentiments contraposats -però molt humans-; espai d’escolta i comprensió, etc.; pot considerar-se un recurs de salut per a les persones i la vida en comunitat, entenent salut no com la manca de malaltia, sinó com l’estat d’equilibri, benestar i possibilitat de viure intensament la vida. Més encara quan és viure-la amb la resta de persones. A aquest estat es diu salut comunitària.

Per tots aquests motius volem celebrar amb vosaltres el proper Dia Europeu de la Mediació, el 21 de gener de 2017. Bona diada i bona mediació!!!

Si voleu més informació o suport en alguna situació de conflicte que esteu vivint, podeu contactar amb nosaltres al:
Servei de Mediació i Convivència Ciutadana
c/Marquesos de Barberà, 125
08210 Barberà del Vallès
93-729.71.71 ext. 311
Dimarts 9-19h
Dijous i divendres 9-15h
mediacio@bdv.cat
www.bdv.cat/mediacio

Deixa un comentari