INTEL·LIGÈNCIES I EMOCIONS

El Dr. Miquel  Pallarès va iniciar la ponència amb aquestes qüestions:  Qui és intel·ligent? El més savi, el més fort, el més ric? El que té un millor quocient intel·lectual o currículum? Quants quilos d’intel·ligència tenim?

Es va remuntar al Big Bang, fa 13.800 anys. El professor va continuar amb el Gènesi on ens va recorda que  primer van aparèixer els rèptils i ocells, desprès els mamífers i per últim l’esser humà.A continuació va parlar de l’evolució del pensament al llarg dels segles, des de la filosofia del segle IV aC fins a Darwin. També de les dificultats amb que es van trobar els qui tenien intel·ligència molt diferent a la dels altres “normals”.

I vàrem arribar a l’encèfal evolutiu de MCLEAN (1913-2007) que és el principi de la Neurociència: No tenim un sol cervell, sinó tres estructures que s’han generat producte de l’evolució:

  • el cervell reptilià. És el que controla els comportaments propis de la supervivència instintiva com la respiració, el cor i l’equilibri. Actua de forma ràpida, mecànica i inconscient.
  • el sistema límbic o mamífer. És el de les emocions i la memòria. Però nosaltres no fem res per tenir emocions: són automàtiques i justament per això són difícils de controlar.
  • el còrtex cerebral, que es troba en els mamífers més desenvolupats i especialment en els humans. És qui ens obre la porta al món abstracte: el llenguatge, el raonament, l’aprenentatge, la consciència.

Lewis Terman (1877-1956) va ser un psicòleg famós per les seves aportacions als tests que mesuren el quocient intel·lectual (IQ), que actualment no es fan servir.

El 1983 Howard Gardner va publicar “Frames of Mind” on exposa la seva teoria de les intel·ligències múltiples. Fins a la data, Howard Gardner i el seu equip de la Universitat Harvard han identificat vuit intel·ligències diferents. Actualment estudien una novena, la intel·ligència existencial.
La visió de Gardner ha tingut una enorme influència, especialment en el context educatiu.

La intel·ligència no és només racional, també hi ha, diu Daniel Goleman, intel·ligència emocional. “El cervell racional habitualment no decideix quines emocions hauríem de sentir”. Segons Daniel Goleman, les emocions són poderoses i dominar-les és la intel·ligència emocional.

La Neurociència ens ha permès fer un gran pas en els coneixements recents del nostre encèfal i de la nostra ment. Fa molt poc que sabem que les intel·ligències múltiples ens ha ajudat a obtenir rendiments mentals més pràctics i accessibles, i a descobrir tècniques per aprendre més fàcilment.
Quant a les Emocions, avui sabem, que tenen personalitat pròpia i que no depenen de la nostra intel·ligència global sinó de l’Emocional. Si no aprenem a controlar-la, ens jugarà moltes males passades.

Pilar Gimeno

Deixa un comentari

Aquest lloc web utilitza Cookies pròpies i de tercers d'anàlisis per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis, així com per a l'anàlisi de la seva navegació. Si continua navegant, suposa l'acceptació de la instal·lació de les mateixes. L'usuari té la possibilitat de configurar el seu navegador podent, si així ho desitja, impedir que siguin instal·lades en el seu disc dur, encara que haurà de tenir en compte que aquesta acció podrà ocasionar dificultats de navegació de la pàgina web.
Configuració de cookies
Política de cookies ACEPTAR

Aviso de cookies