“Hi ha gent que ha pagat veritables burrades pel Tribut Metropolità”

Sagrario López i Sílvia Martínez, són membres de la Plataforma NO Tribut AMB de Barberà del Vallès, que lluita per la desaparició del Tribut Metropolità. Parlem amb elles per saber més del moviment veïnal a Barberà i tota la segona corona metropolitana.

 

Com neix la Plataforma?
SL: Nosaltres vam començar a l’octubre de l’any 2019.
SM: Va ser de manera totalment espontània, a través de les xarxes socials. Ningú sap ben bé com va sorgir el moviment, però diferents persones van començar a parlar sobre l’arribada de multes de l’Àrea Metropolitana de Barcelona juntament amb la publicitat dels partits polítics per les eleccions del maig… I veritablement a tots ens va sorprendre veure un rebut d’una cosa que no sabíem què era. No sabíem què era l’AMB, no teníem cap tipus d’informació, ningú havia dit absolutament res… Llavors, espontàniament, la gent es va començar a concentrar a llocs sense saber ben bé què passava, i el millor lloc va acabar sent la Plaça de la Vila.
SL: La primera concentració es va fer a la Torre d’en Gorgs. Arrel d’una publicació feta al Facebook en què es van convidar a assistir a tothom allà. A dia d’avui encara no sabem qui va fer aquesta publicació
SM: Tampoc se sabia qui sortiria a parlar, ni res per l’estil.
SL: Veient que ningú explicava res, va sortir un senyor gran i va donar la seva opinió sobre que això era injust. I després ja va aparèixer Sílvia Fuster de la PCPB, i va fer les seves explicacions. Però llavors tots estaven tan exaltats que van decidir anar a l’Ajuntament a queixar-se directament.

 

Quan va ser aquesta concentració?
SL: Això deuria ser a principis de novembre del 2019.
SM: Els rebuts es van començar a emetre a partir de principis d’octubre, i a principis de novembre va ser la quedada de la Torre d’en Gorgs. I a partir d’aquí, de manera espontània també, es va quedar en què cada setmana es vindria a la plaça de la Vila a protestar o demanar explicacions. Allà ja va ser quan vam començar a parlar i ens vam anar coneixent.

 

“No ens interessa en absolut el tema polític, i per tant no sabem cadascú a qui vota”

 

Heu constituït alguna mena d’entitat o organització des de la Plataforma NO Tribut?
SM: Som una agrupació assembleària. Només som veïns: el que vulgui pot venir, el que vulgui pot aportar, el que vulgui pot ajudar… Som veïns, que cadascú té la seva feina. No ens interessa en absolut el tema polític, i per tant no sabem cadascú a qui vota. En el seu moment quedàvem per coordinar accions als bars; ara, per la pandèmia, ja no. Som veïns normals d’aquí de Barberà. Amb el temps, uns han anat venint, uns altres marxant, però som una matriu de 12 o 14 persones, els mateixos des del primer dia, i que comentem una mica què es pot fer, quines accions es poden dur a terme, com fer-ho visible. I també col·laborem amb els 18 municipis que han passat a la primera corona metropolitana. Aquest moviment no és només a Barberà: passa a tot el que era la segona corona. I a tota la segona corona s’han creat grups veïnals; cap d’ells està constituït com a tal. Creiem que no ens hem de constituir, i ja hi ha altres associacions. Ara gairebé totes les accions les fem de forma conjunta perquè tenim més força com a plataforma unificada.

 

Aquí al Vallès amb quins municipis teniu més coordinació?
SM: Cerdanyola i Sant Cugat.
SL: Tot i que Sant Cugat és una mica diferent.
SM: Com que van tenir ja una sentència a través de l’alcaldessa a on ella va demanar una rectificació perquè les dades cadastrals estaven mal fetes, a Sant Cugat porten un altre ritme. Perquè ells ja tenien informació sobre aquest tribut des de fa temps. Als que ens ha vingut completament de cop i ens hem organitzat millor hem sigut Cerdanyola i Barberà del Vallès.

 

“900.000 euros de Barberà van directament a sufragar el transport de Barcelona”

 

Quina és la reivindicació de la Plataforma NO Tribut?
SM: Suprimir el tribut. Tornar a com estàvem abans, a l’any 2018.
SL: És que, avui en dia, no hi ha cap transport gestionat per l’Àrea Metropolitana.
SM: Al 2018, l’Àrea Metropolitana suprimeix el paràgraf que ens mantenia exempts de pagar aquest impost, que era el que deia que fins que no equiparéssim serveis amb la primera corona, no havíem de pagar-lo. En suprimir aquest paràgraf, no només vam haver de pagar el tribut, sinó que avui en dia no tenim cap capacitat legal per poder sol·licitar equiparar els serveis. Per tant, ens han deixat amb el cul a l’aire, completament. Hem de pagar un impost del transport. Tot i que diguin que no és així, l’Àrea Metropolitana de Barcelona destina el 66% del seu pressupost al transport. És a dir, que del milió i mig que paguem a Barberà del Vallès, uns 900.000 euros van directament al transport de l’AMB. Si aquí no hi ha cap transport de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, vol dir que 900.000 euros de tots nosaltres van directament a sufragar el transport de Barcelona.

 

Estació de tren de Barberà del Vallès | Toni Alfaro
Des de la Plataforma NO Tribut defensen que el nou impost metropolità és un “import del transport” | Toni Alfaro

 

El transport també necessita de finançament…
SM: Sí, però creiem que no és una cosa que haguem de sufragar nosaltres, i a més el transport ja porta els seus propis impostos: quan tu compres un bitllet ja té associat un impost. No és una cosa que haguem de pagar tots els veïns, només els que tenen un primer habitatge, un traster, un local… Està fent moltíssim mal al comerç de proximitat. Els locals i les indústries no estan subvencionats de cap manera i paguen el 100%…
SL: El primer habitatge està bonificat, però la resta no. Els pàrquings no estan bonificats, els locals comercials tampoc…
SM: No tenen en compte les ajudes socials, ni tenim cap tipus de títols de transport socials: ni la T-Rosa, ni la T-16, ni per pensionistes… Tot i que l’IBI sí que està bonificat a Barberà per aquelles persones que ho passen malament, l’AMB no utilitza els mateixos paràmetres.

 

En cas que l’Àrea Metropolitana no accepti una supressió, acceptaríeu l’inclusió de totes aquestes bonificacions?
SM: És que això, legalment, ja hauria d’estar vigent. Nosaltres les exigim perquè no hi són, però és que legalment des de l’any 2018, en el moment en què ens vol cobrar el tribut, l’Àrea Metropolitana de Barcelona ja hauria de fer-se càrrec del transport urbà i interurbà a Barberà; i avui en dia ho segueix pagant l’Ajuntament. Totes les targetes socials, la integració tarifària, i tota la resta hauria d’estar ja en vigor des del 2018. Però fins i tot si hi fos, això no treu que és un tribut totalment injust, amb una base de càlcul injusta, i que fa molt de mal al comerç i al ciutadà normal per uns serveis fantasmes, que no existeixen. Jo vaig venir a Barberà fa deu anys i tenim exactament el mateix transport que ara.
SL: No, de fet en tenim menys! Ens van treure línies d’autobús. Estem pitjor que fa deu anys.
SM: Hem de pagar per una cosa que no es millora des de fa 10 anys. I compte, perquè el nostre Ajuntament és a l’Àrea Metropolitana des de l’any 2010! Barberà del Vallès aporta diners a la tresoreria de l’AMB des del 2010. No demanem sortir-nos de l’AMB perquè, segons el consistori, és beneficiós per a Barberà ser-hi. Però ja s’hi destinen uns diners tant del PIE, com un percentatge de l’IBI… Són uns 800.000 euros que cada any hauria d’ingressar el nostre consistori i que marxen directament a l’Àrea Metropolitana de Barcelona. Clar, si nosaltres ja som a l’AMB, i ja paguem els diners, i a dia d’avui et posen un impost amb 0 serveis, al final dius: de què serveix?
SL: Si tinc un local, un traster, un pis i un apartament, perquè haig de pagar per les quatre propietats?

 

“El transport públic a Barberà és ara pitjor que fa 10 anys”

 

Com us organitzeu arran de la pandèmia?
SM: Fa un mes i mig vam presentar una moció a l’Ajuntament. Hem presentat tres mocions, i totes s’han aprovat. També hem de reconèixer que hem de donar les gràcies a tots els grups municipals, perquè ens han donat suport des del primer moment, siguin o no a l’Ajuntament. Hi ha partits polítics que no tenen representació, però també ens han ajudat. Nosaltres intentem ser el més demòcrates possible i parlar amb tots els partits que formen part del nostre municipi.
SL: Si es fa una moció s’envia a tots els partits, estiguin o no a l’Ajuntament, perquè tots sàpiguen què és el que estem fent.
SM: A dia d’avui rebem informació, se’ns avisa quan hi ha qualsevol novetat respecte al tribut, de les novetats dels dos contenciosos interposats a l’AMB… També ens ha ajudat molt l’Oficina d’Atenció a la Ciutadania, perquè estem presentant prop de 1.200 reclamacions. Són moltes per un poble com Barberà! Els comerços aquest cop també s’han unit a tot: com que no podíem reunir-nos a la Plaça de la Vila, hem hagut d’anar deixant les reclamacions a un munt de comerços…
SL: I tot això és finançat per nosaltres. No rebem ajudes de res. Nosaltres posem els diners.
SM: No volem cap organització, ni número de compte ni res. No estem per això, estem per la gent del carrer. Hi ha molta gent que ens pregunta quant ens han costat les fotocòpies i ens donen tres euros, o el que sigui. I és voluntari i és de la gent. I això és el més bonic, crec jo.

 

Des de diverses institucions s’ha dit que quan hi va haver el canvi en el pas de zona 2 a zona 1 de transport, a principis del 2019, ja s’explicava que es passaria a pagar el Tribut Metropolità. Què en penseu?
SL: No hi va haver informació.
SM: I això està confirmat i corroborat per l’Àrea Metropolitana de Barcelona i pel nostre ajuntament. L’única informació que hi va haver en el seu moment va ser un apunt a l’Independent de Barberà, on es deia que es cobraria una mitja de 22 euros per ciutadà. I és un apunt molt petit. Perquè? Perquè hi havia eleccions al mes de maig. El Tribut Metropolità es va aprovar sis o set mesos abans. Ningú va voler parlar del tema quan tocava. S’hauria d’haver fet una campanya d’informació, tant per part de cada ajuntament de la segona corona com per part de l’AMB.
SL: La campanya que es va fer després de rebre el pagament del tribut s’hauria d’haver fet abans. Igualment no haguéssim estat d’acord, però com a mínim hauríem estat informats. Hi havia molta gent que va tirar la informació a la brossa perquè, com coincidia amb les eleccions, pensaven que era part de la campanya d’un partit polític.
SM: Semblava un partit, i molta gent va pensar: “AMB. Ostres, aquests no els conec, ho tiro i ja està”. Moltíssima gent!

 

“Les deficiències de la segona corona són abismals: per arribar al polígon de Santiga, a la mateixa Barberà, es tarda una hora i quart en transport públic”

 

Heu tingut reunions directament amb l’AMB?
SL: L’any passat vam tenir reunions amb diversos partits, entre ells Ciutadans i Comuns.
SM: Amb els quatre grans partits polítics amb representació a l’AMB vam poder reunir-nos. Com a plataforma unificada ja ens hem reunit allà i vam presentar una moció a cadascun d’ells, a on demanàvem el que explicàvem abans. Alguns partits s’oposen des del principi i a uns altres a on els representants veuen molt clar l’error i el que falta, però quan arribes al Consell Metropolità és un altre tema, i es mantenen en la disciplina de partit: cadascú es deu als seus. Però les deficiències a la segona corona són abismals: per arribar a l’Hospital General de Catalunya tardem una hora i mitja en transport públic, i al polígon de Santiga, a la mateixa Barberà, tardem una hora i quart… Les deficiències són masses per pagar rebuts de 200 euros i escaig.

 

Sagrario López i Sílvia Martínez són dues de les integrants de la Plataforma NO Tribut AMB a Barberà | Toni Alfaro
Sagrario López i Sílvia Martínez són dues de les integrants de la Plataforma NO Tribut AMB a Barberà | Toni Alfaro

 

Quina evolució espereu emprendre en el futur?
SM: A l’AMB la segona corona té poca força perquè té poca representació política. Dels 90 càrrecs i escaig, 70 són de Barcelona. Clar, Barcelona no es queixa, i té una densitat poblacional increïble. Tots són blocs de 10 o 12 pisos, com a l’Hospitalet. Potser paguen 18 euros l’any i tenen moltíssimes línies de metro, tots els trens que vulguin, etc. Ells no es mouran, són inamovibles. La densitat poblacional que tenim als pobles de la segona corona és menor. Estem parlant de cases que, en alguns casos, van ser construïdes fa 50 o 60 anys, amb molt
terreny, i hi ha molta gent que ha pagat veritables burrades. Clar, a nosaltres sí que ens afecta. Per molt que també des dels ajuntaments intentin pressionar d’alguna manera, la veu que es té al plenari de l’AMB és poca. La pressió veïnal fa moltíssim, però per la pandèmia no podem fer coses. Teníem organitzada al març passat una concentració a la plaça Sant Jaume, i la vam haver de suprimir. Hi havia d’anar moltíssima gent, i havíem llogat autocars i tot, però la pandèmia ens la va fer cancel·lar. S’ha anat cedint en petites coses, però no en el què volem.
SL: A Cerdanyola sí que es fan concentracions els dissabtes, i a Sant Vicenç dels Horts es fan els dijous. Però en el nostre cas, ja quan fèiem les concentracions no venia ningú… I a més és veritat que trobem a faltar molt la gent jove. Sembla que no té ganes d’implicar-se en res, i a cada cosa que fem ens trobem amb gent gran, i jubilats.
SM: Són els que han lluitat sempre, gent que està acostumada a protestar i a lluitar, i una generació que estem menys acostumats, a no ser que vingui de família. Molts són de la Marea Pensionista, o lluiten amb altres causes, i aquesta és una més. Però sí que trobem molt a faltar la implicació per part de gent jove, fins al voltant de la quarantena, en tot això. Entenem que també la gran majoria viuen amb els pares i no paguen impost. Treure a la gent de casa costa.

 

Toni Alfaro

 

FOTO PORTADA: Sílvia Martínez i Sagrario López, a la Plaça de la Vila de Barberà | Toni Alfaro

Deixa un comentari

Aquest lloc web utilitza Cookies pròpies i de tercers d'anàlisis per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis, així com per a l'anàlisi de la seva navegació. Si continua navegant, suposa l'acceptació de la instal·lació de les mateixes. L'usuari té la possibilitat de configurar el seu navegador podent, si així ho desitja, impedir que siguin instal·lades en el seu disc dur, encara que haurà de tenir en compte que aquesta acció podrà ocasionar dificultats de navegació de la pàgina web.
Configuració de cookies
Política de cookies ACEPTAR

Aviso de cookies