ENTREVISTA | Pascual: “Baricentro és com una comunitat de veïns”

Carme Pascual és la directora del centre comercial Baricentro. Situat entre Barberà del Vallès i Ripollet, ha significat des dels anys 80 un punt de referència pels ciutadans del Vallès Occidental per a dur a terme les seves compres. Des de l’inici de la pandèmia, però, l’espai comercial ha patit una important davallada a causa de les restriccions, que en algunes ocasions han implicat ja tancaments entre els comerços que s’hi troben. Per preguntar sobre la situació de les botigues i la construcció de la passarel·la que ha de permetre una arribada còmode pels vianants des de Barberà, parlem amb Pascual en les següents línies.

 

Quan es construeix el Baricentro?

Es va obrir l’abril del 1980. L’any passat hauria d’haver fet l’aniversari dels 40 anys i va ser quan ens van tancar per la pandèmia. L’any 1978 van començar les obres, perquè el Baricentro ja estava projectat des dels anys 70. Va tenir una obra molt important d’urbanització i carreteres per connectar el centre comercial amb la resta de la xarxa viària. És el primer centre comercial d’Espanya. Hi havia algun projecte d’un hipermercat amb una petita galeria comercial, al Prat de Llobregat. L’any 1980 van obrir diversos centres comercials a Madrid, València, i Oviedo. Però el primer que va obrir va ser Baricentro.

 

Quina evolució ha tingut Baricentro al llarg d’aquests 40 anys?

Al capdavant de Baricentro jo porto 10 anys, però hi treballo des del 1990. Fa 30 anys que sóc aquí. Quan vaig venir estaven començant les obres d’ampliació del centre. Abans hi havia una part amb l’hipermercat i unes 90 botigues, i després vam entrar a la fase B, que era quan es van obrir els cinemes i moltes altres botigues, que es va finalitzar el 1992. Encara vaig arribar a veure el Baricentro original sense ampliar! En aquell moment estàvem sols, i la competència pràcticament no existia; tots els centres comercials han vingut després, fins i tot després de l’ampliació. Llavors, en aquell temps es feien cues enormes per venir: era una bogeria! Venia gent de tot arreu. Quan va començar a obrir la competència, de mica en mica, Baricentro va baixar molt. Ara tenim un públic molt fidel de molts anys, però tot això ha canviat molt: tenim al voltant la Maquinista, el centre de Sant Cugat, Glòries… El millor que té Baricentro és que està situat a un punt estratègic de connexió per carretera.

 

“Baricentro no té darrere un fons d’inversió que pot estar aguantant que tot això passi”

 

Com està ara el comerç a Baricentro després d’un any de pandèmia?

Aquest centre comercial és totalment diferent de la resta pel que fa a la propietat. La majoria de centres comercials estan concebuts com un negoci comercial en una part, tot i que realment és un negoci immobiliari. Qui posa els diners, l’empresa promotora, el que vol és fer negoci amb el lloguer dels locals. Baricentro és diferent, perquè està formada per dues comunitats de propietaris: una que es va fundar l’any 1980, quan va obrir la primera fase, i una segona que va obrir el 1992. Aquí som 96 propietaris, i hi ha molt comerç petit, molts petits comerciants que han patit moltíssim. Baricentro no té darrere un fons d’inversió que pot estar aguantant que tot això passi. Molts dels propietaris que tenen llogat el local viuen d’aquests ingressos, i els comerciants depenen de l’activitat del centre comercial, i per tant molta gent ho està passant molt malament; especialment els del sector de la restauració, que els van tancar a l’octubre, els van deixar obrir una setmana al desembre, i els van tancar fins ara a mitjans de març. Aquesta gent porta pràcticament set mesos sense operar, i és insostenible.

 

Quants negocis preveu que aguantaran?

No ho sabem. La setmana del 8 de març vam tornar a obrir amb ganes i això, però la qüestió no és fàcil, i sobretot si continua el ritme de tornar-nos a tancar cada vegada que repunten una mica els casos de Covid-19. Sí que sabem que hi ha gent que ja ha tancat, i que després del primer confinament ja no va tornar a obrir. Al Nadal sí que ha estat més o menys obert, perquè la gent ha aprofitat per vendre una mica, però n’hi ha que no han tornat a obrir. Botigues tancades n’hi ha poques, ara mateix sis o set, però només de moment.

 

“Sabem que hi ha comerços que han tancat, que després del primer confinament ja no van tornar a obrir”

 

Com s’organitza la comunitat de propietaris?

Baricentro és com una escala de veïns, amb dos comunitats de propietaris, però en comptes de pisos tenim locals comercials. En l’inici tots eren propietaris i explotadors del negoci, però evidentment molta gent s’ha jubilat, alguns propietaris han mort o es dediquen a una altra cosa. I aquests han llogat l’immoble. Però són la majoria propietaris petits, i en alguns casos també grans, com en el cas de Leroy Merlín o Carrefour. La resta de centres comercials no són així. Aquí a les oficines hi ha una gerència contractada, que som 10 persones, a més de personal de manteniment i seguretat, que treballem per la comunitat de propietaris. Hi ha uns estatuts, unes assemblees, una aprovació de pressupost, un president de la comunitat… Funciona igual que una escala de veïns, i ens regim també per la llei de la propietat horitzontal.

 

Pascual, davant l'edifici del centre comercial | Pau Quintana
Pascual, davant l’edifici del centre comercial | Pau Quintana

 

Fins la pandèmia Baricentro funcionava bé?

La nostra evolució era boníssima! De fet estàvem treballant en una ampliació del centre, que s’havia de fer sobre un dels pàrquings, entre les portes 1 i 2 del Baricentro, que és un “proindiviso”, una part que és propietat a parts iguals de tots els comerciants, i s’havien d’acabar de posar d’acord quan va arribar la pandèmia. S’havia de separar la parcel·la que es vol construir de la resta del pàrquing, però amb el virus tot això ha quedat aturat, i el judici que hi havia associat s’ha hagut de retrassar per tercera vegada fins a finals de 2021. L’interès de fer l’ampliació hi era: es volia dotar d’un espai gestionat per la gerència per llogar els locals segons els interessos generals de Baricentro. Però com quedarà tot després de la pandèmia? No ho sabem. Dependrà de com puguin aguantar els comerciants i com evolucioni la pandèmia. No som una gran empresa amb un enorme capital al darrere: som molts petits propietaris i empresaris dins un mateix edifici.

 

“La nostra lluita de fa molt de temps és que es millori el transport públic per venir a Baricentro”

 

Hi ha molta gent que té problemes per arribar al Baricentro si no és en cotxe. Voldríeu que hi hagués més transport públic per venir-hi?

Hi ha una línia d’autobusos Barberà-Baricentro, però el més lluny que et permet anar és a l’estació de tren de Barberà. Sí, la nostra lluita de fa molt de temps és que es millori el transport públic. Però estem a cavall de dues poblacions, Barberà i Ripollet, que estan al voltant dels 30.000 habitants cadascuna, i per tant cap de les dues poblacions estan obligades a tenir transport interurbà, perquè no arriben al mínim de 50.000 habitants. Nosaltres tenim un conveni amb l’Ajuntament de Barberà per aquesta línia de bus, però és cert que el centre té una ubicació fantàstica per venir en cotxe. Fa 40 anys, ningú pensava que vindries a comprar a peu, i Baricentro no està pensat per venir en transport públic. I cap línia que passi per aquí té una ubicació físic fàcil per parar. Nosaltres clar que ho reivindiquem, però quan es demana transport públic des d’una empresa privada es pensa que es demana per fer negoci, no per necessitat de la població.

 

Fa temps que es planteja el problema de la passarel·la per arribar a peu de forma segura des de Barberà per sobre de l’AP-7. Com van les negociacions?

L’objectiu de l’Ajuntament i el nostre és el mateix, el problema és el finançament. El projecte de la passarel·la està lligat al projecte d’ampliació que dèiem abans: l’empresa que feia el projecte d’ampliació assumia part dels costos d’aquesta passarel·la. Com que el projecte d’ampliació està parat de moment perquè el judici que ho ha d’esclarir s’ha posposat diverses vegades per la pandèmia, encara està encallat. Es preveu que el judici es faci a l’octubre del 2021. El nostre interès és màxim, però també el dels hotels i les oficines que estan aquí amb nosaltres. Qualsevol cosa facilitaria que els ciutadans poguessin anar fins la línia d’autobusos ordinària, però ara mateix és una qüestió econòmica pendent de la resolució del litigi sobre el projecte d’ampliació. El conveni amb l’empresa indicava que ells havien d’aportar dos milions d’euros per la construcció de la passarel·la.

 

“La construcció de la passarel·la està lligada a unes obres que depenen d’un litigi entre propietaris”

 

Creieu que això canviarà després de la pandèmia?

Bé, quan es resolgui el judici sobre el projecte d’ampliació, quedarà pendent veure qui vol posar els milions que han de posar-se per l’ampliació. Abans del 2020 hi havia diverses empreses interessades, però com quedarà el nivell d’inversió després del 2021, això ja no ho sé. Entenem que si continuem forts i vius hi haurà interès, però tot depèn de com ens en sortim d’això. Seria fantàstica la passarel·la no només per nosaltres, sinó també per l’hotel i l’edifici d’oficines. Ens interessa a tots, el problema és que s’ha de finançar.

 

Suposant que tot vagi bé, quant de temps preveieu que tardaria la construcció?

Teòricament, l’edifici d’ampliació s’hauria de construir en 18 mesos, tot i que tot depèn de quan es comenci. El problema és que després hi hagi interessats en llogar els locals. Tot dependrà també del volum de negocis que tanquin mentrestant, perquè si hi ha negocis tancats als edificis actuals, ningú tindrà interès en construir-ne de nous.

 

Toni Alfaro

Deixa un comentari

Aquest lloc web utilitza Cookies pròpies i de tercers d'anàlisis per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis, així com per a l'anàlisi de la seva navegació. Si continua navegant, suposa l'acceptació de la instal·lació de les mateixes. L'usuari té la possibilitat de configurar el seu navegador podent, si així ho desitja, impedir que siguin instal·lades en el seu disc dur, encara que haurà de tenir en compte que aquesta acció podrà ocasionar dificultats de navegació de la pàgina web.
Configuració de cookies
Política de cookies ACEPTAR

Aviso de cookies