ENTREVISTA | Manuel Illana: “Tu parles amb qualsevol persona de Can Gorgs i et diuen que estan farts dels avions”

Manuel Illana, és president de l’Associació de Veïns de Can Llobet i portaveu del veïnat de Barberà a la Comissió sobre l’Aeroport de Sabadell on participa la Federació d’Associacions de Veïns de Barberà del Vallès. Des de fa vora 30 anys, Illana treballa juntament amb la resta de la comissió analitzant els perjudicis de l’aeroport pels veïns de Barberà del Vallès i reunint-se amb autoritats de l’aeroport i representants d’ajuntaments i Generalitat de Catalunya.

 

Des de la Federació i la comissió de l’aeroport segueixen treballant pels interessos dels veïns en relació amb la circulació d’avions, tot i que admeten que s’ha aconseguit poc per l’escàs marge de maniobra que tenen les associacions i comissions veïnals. Amb motiu d’informacions que indiquen que l’Aeroport de Sabadell podria augmentar el seu trànsit a 150.000 avions l’any, parlem amb Illana perquè ens expliqui com està la situació respecte a l’aeroport i el trànsit aeri que s’en deriva.

 

A mitjans de juny, l’Associació de Veïns de Can Gorgs II va plantejar la inclusió del Bosc de Can Gorgs a la xarxa d’espais ZEPA per protegir les aus de la zona. És una manera paral·lela de protegir els veïns dels problemes derivats de l’Aeroport de Sabadell?
Sí, jo crec que és això. Perquè el bosc són quatre pins i les aus que hi ha són cotorres i garses. I també gossos, quan van a fer les seves coses… Però jo no he vist altres animals. Però sí que està clar que als veïns de la zona els afecta el trànsit d’avions de l’Aeroport de Sabadell, a ells i als de Sant Quirze. És terrible el que està passant. Et puc dir que nosaltres, des de la comissió creada per la Federació, seguim treballant el tema des de fa molts anys. També hi ha una Coordinadora de Federacions Veïnals del Vallès, a on està Badia, Sabadell, Barberà, Santa Perpètua i altres municipis, amb la que treballa també aquesta comissió, i a on represento a Barberà des dels anys 90. Però el senyor Jose Luís Salvador, que hauria d’estar a la Federació i la Coordinadora, ho fa tot de forma unilateral i va presentar la instància individualment. Nosaltres, quan fem alguna cosa respecte a cada comissió, donem una explicació i comuniquem les decisions a tothom, però ell va pel seu compte: es presenta a l’Aeroport pel seu compte, fa les instàncies pel seu compte… No tenim una bona relació, però jo he estat lligat a Barberà des de fa moltíssims anys, he estat designat per la Federació, i crec que hagués calgut anar tots a una. En qualsevol cas, el Jordi Molins, cap de la comissió per Sant Quirze i jo anem a l’aeroport, mesurem el soroll a Can Gorgs, i traiem conclusions. Sabem les matrícules dels avions que passen, i fins i tot de qui són. Protestem tot el què podem, però costa treure’n alguna cosa.

 

Un dia li vaig dir al director de l’Aeroport que vingués a Can Gorgs a saber fins a quin punt era problemàtic

 

Què en pensen les administracions?
L’alcalde actual, Xavier Garcés, va dir al meu costat en l’última reunió que hi va haver a la Generalitat que estava en contra de l’Aeroport de Sabadell. També ho diuen les alcaldesses de Badia del Vallès i Sant Quirze, però a Sabadell n’estan d’acord. Tot i que el director de l’aeroport diu que és seu, a les escriptures de propietat hem pogut comprovar que és de l’Ajuntament de Sabadell. I per tant, mentre l’Ajuntament de Sabadell no doni cap pas, des de l’aeroport se senten reforçats per seguir amb l’activitat.

 

De què es queixen els veïns?
Bàsicament es tracta d’un problema de soroll i contaminació pels veïns de Barberà, Badia i Sant Quirze. A Badia els agafa de forma més indirecta, però als que ens agafa de ple és als veïns del barri de Can Gorgs de Barberà i Sant Quirze. A mi em va dir una vegada el director de l’aeroport que anéssim allà per veure com anava tot des de la Comissió. I jo li vaig dir que no aniria a veure res; li vaig dir “jo et convido que vinguis a Can Gorgs quan els avions estan passant i veuràs fins a quin punt és problemàtic”. Sempre es desvien del tema i acabaran fent el que els hi doni la gana, això ho tenim molt clar, però això no vol dir que no hàgim de fer de corcons, perquè si no encara faran més el que vulguin.

 

Des de quan és un problema l’Aeroport de Sabadell pels veïns de Barberà?
L’aeroport es va fer amb unes condicions específiques. Era un aeroport militar, i de mica en mica la cosa va anar creixent. L’Aeroport de Sabadell té un dèficit de 9 milions d’euros, i cada any que passa augmenta. Nosaltres estem demanant que aquest aeroport, que és per ensenyar a pilots i capritxosos rics que tenen una avioneta, se l’emportin a Igualada. Ens han dit clarament que no se l’emportaran, però les molèsties dels avions hi han sigut sempre, excepte quan jo era jove i no hi havia quasi avions. En aquell moment encara era un aeròdrom. Però a partir dels anys 90 va començar a proliferar i ara és horrible. Per tenir dades concretes: aquest mes de maig han volat 720 avions, i durant els mesos anteriors del confinament, 238. I de tots aquests vols, només el 8% són vols comercials de passatgers. Per tant, la majoria dels vols són d’entrenament de pilots i de capritxosos.

 

El de Sabadell és un aeroport per ensenyar a pilots i capritxosos rics que tenen una avioneta

 

Quines serien les problemàtiques específiques dels veïns derivades de l’aeroport?
Tu parles amb qualsevol persona de Can Gorgs i estan farts dels avions, i a Can Estapé hi ha zones on no poden aixecar ni un pam de les cases perquè AENA no els deixa; i a Sant Quirze el mateix. N’estan farts pel soroll i la contaminació, però també els accidents, clar. Va caure un a una plaça de Badia, i perquè els pilots que portaven l’avió van fer mans i mànigues per caure on no hi havia gent. També va caure un avió fa uns anys al supermercat tan gran de Sant Quirze, on van morir tres persones. També va haver d’aterrar un a la C-58, amb un periodista a dins, i a Can Estapé hi va caure un altre. I més recentment hi va haver l’accident a una benzinera de Badia, quan ja feia temps que estàvem avisant que era perillós que hi hagués una benzinera a peu de pista. També vam protestar per això i no ens van fer mai cap cas, en absolut. I, evidentment, hi ha hagut altres accidents fora dels voltants de l’aeroport que eren d’avionetes d’aquí. Cal recordar, però, que quan hem fet manifestacions o protestes a Barberà per l’aeroport, la veritat és que la gent hi ha anat molt poc.

 

Vista aèria de l'Aeroport de Sabadell | WIkipedia (Kippelboy)
Vista aèria de l’Aeroport de Sabadell | WIkipedia (Kippelboy)

 

Des de l’aeroport diuen que no pararan el trànsit d’avions?
Correcte. I això ho sap tant l’alcaldessa anterior de Barberà i el Xavier Garcés, l’alcalde actual. Ell estava a l’última reunió a la Generalitat i ho va escoltar també. Des de l’aeroport diuen que la zona és seva, i com és seva poden fer el que creguin convenient. Des d’aquesta comissió es va demanar, per exemple, si es feien proves d’alcoholisme als pilots, i van dir que sí, que les feia la Guàrdia Civil. Jordi Molins, de la Comissió per Sant Quirze va anar a parlar amb la Guàrdia Civil i ells li van dir que no havien fet res, i que no tenien aparells per fer-ho.

 

S’ha pres alguna iniciativa legal en contra de l’Aeroport de Sabadell des de la Federació d’Associacions de Veïns?

Sí. S’han fet moltes coses. Inclús des dels temps de l’alcalde Jose Antonio Robles, que jo sé que va anar fins i tot a Madrid amb el president de l’associació del moment. I van tornar amb les mans buides. A les reunions que normalment tenim amb el director de l’aeroport venen a vegades persones de la Generalitat i inclús de Madrid. Però en aquella taula ja sabem qui som uns i qui són els altres. L’última reunió la vam tenir a finals de l’any passat. Ara mateix estan en un estudi de viabilitat econòmica de l’aeroport, que se’ns va notificar a mi i a Jordi Molins, que està fent una empresa que ha contractat la Generalitat. I diuen que a l’octubre hi haurà una reunió per donar els resultats.

 

Això dels 150.000 vols anuals no es farà. Tant de bo ho fessin! Així afectaria Sabadell i potser canviaven d’actitud!

 

És cert que es vol incrementar el nombre de vols anuals fins als 150.000?
Sí, és cert. No tinc massa informació, però això és clarament mentida, perquè per poder fer això han de canviar la pista. Perquè l’aeroport ara té una pista que està orientada entre Barberà i Sant Quirze, i antigament la pista venia de la Universitat a Sabadell. Però en el seu dia, com que aquesta orientació molestava a Sabadell i l’aeroport era seu, va fer que canviessin la pista i la deixessin com està ara, perquè els avions no passessin per sobre dels seus carrers. Però aquesta ampliació de pistes és inviable. Fa un parell d’anys o tres ja van allargar la pista uns 100 metres per cada banda, perquè van incorporar avions comercials, que eren més grans -tot i que són els que menys soroll fan- i necessitaven més pista. Però ara no tornaran a canviar la pista per dues raons: la primera és que això afectaria molt a Can Gambús, a la part sud de Sabadell; i després també afectaria el centre comercial Via Sabadell, on està IKEA, i la Universitat Autònoma. Així que això dels 150.000 vols anuals no es farà. Tant de bo ho fessin! Així afectaria Sabadell i potser canviaven d’actitud i es trauria el soroll a Barberà.

 

Des de les administracions com s’aborda el tema?
És difícil contestar. Des de l’Ajuntament de Barberà diuen “no ho volem”, però després no són tan contundents a la pràctica com quan ens ho diuen a nosaltres. Ni l’Ajuntament de Badia, ni el de Barberà, ni el de Sant Quirze volen l’aeroport, i sempre ho han manifestat. L’alcalde ho va dir ben clar, al meu costat, i nosaltres com a Comissió també. La Generalitat va dir que posaria sonòmetres a Sant Quirze i Can Gorgs, però no estan en marxa. L’única mesura de soroll la fa Jordi Molins, que es va gastar els seus propis diners per comprar-se un aparell i una gran càmera per mesurar el soroll i fer fotos als avions. I els decibels passen de molt el límit permès, perquè la majoria dels avions no volen a l’altura que haurien d’anar. Hi ha alguns que quasi els pots tocar! Un dia, estant a Can Gorgs, vaig haver de trucar a la policia, perquè els avions passaven fregant els arbres! I després els van aixecar una miqueta, però després d’aquell moment van tornar a fer el que els hi donava la gana. Ells seguiran fent el que vulguin, però nosaltres com a comissió hem d’estar allà sent pesats. Per això, el que fa Jose Luís Salvador no és correcte, i ho sento molt, perquè una persona sola no va enlloc; hauria d’estar a la Comissió, i si no que vingui a les reunions.

 

La Generalitat no ens dóna solució: es dedica a fer les actes i la burocràcia, però no contesten i defensen l’aeroport

 

On i amb qui es reuneix aquesta Comissió?
Solem anar a la conselleria de Territori i Sostenibilitat. La Generalitat es manifesta a favor de l’Aeroport de Sabadell, potser no obertament, però a favor. Jo ja he conegut una directora i tres directors de l’aeroport, perquè porto 30 anys a la Comissió, i no hi ha hagut una posició clara de la Generalitat en contra de l’aeroport. Com a veïns, la Generalitat no ens dóna solució: es dedica a fer les actes i la burocràcia, però no contesten; estan allà perquè les reunions amb l’aeroport es convoquen a través seu, però ells no donen resposta i defensen l’aeroport. L’últim cop, molt discretament i entre línies, ens van venir a dir que com estàvem amb l’assumpte del separatisme, si Catalunya es feia independent, podrien gestionar ells l’Aeroport de Sabadell. Però això va ser per sobre, no de forma explícita.

 

Què tenen en ment per fer de cara al futur?
Més que el que estem fent ara ja no podem fer. Ja ens estem mobilitzant i parlem regularment, però no creiem que hi hagi molt més a fer. I jo crec que això de la xarxa ZEPA potser estaria bé, perquè no sé on han fet que s’emportin alguns aeroports gràcies a la protecció d’aus. Però clar, per això hem de demostrar que allà hi ha aus, i jo l’únic que he vist són garses, que estan per tots llocs, fins i tot a la plaça de l’Ajuntament.

 

Toni Alfaro

 

FOTO PORTADA: Manuel Illana, president de l’Associació de Veïns de Can Llobet | Toni Alfaro

Deixa un comentari

Aquest lloc web utilitza Cookies pròpies i de tercers d'anàlisis per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis, així com per a l'anàlisi de la seva navegació. Si continua navegant, suposa l'acceptació de la instal·lació de les mateixes. L'usuari té la possibilitat de configurar el seu navegador podent, si així ho desitja, impedir que siguin instal·lades en el seu disc dur, encara que haurà de tenir en compte que aquesta acció podrà ocasionar dificultats de navegació de la pàgina web.
Configuració de cookies
Política de cookies ACEPTAR

Aviso de cookies