El Tribut Metropolità, una inversió per la qualitat del servei públic

Barberà del Vallès ha ingressat gairebé 8 milions d’euros entre els anys 2012 i 2019 de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) en diversos conceptes relacionats amb el pagament d’equipaments i obres públiques. Segons informen directament des de l’organisme territorial, només en l’última legislatura (2015 -2019) el nostre municipi s’ha beneficiat de 3.848.621,60 euros provinents directament de l’AMB, que sumats als tres anys anteriors, arriben a una xifra total de 7.895.052,66 euros.

 

En què ha invertit l’AMB a Barberà?

Ara bé, en què s’han traduït aquests números? Fonts de la institució metropolitana llisten diverses actuacions a la ciutat al llarg dels set últims anys que han tingut part del seu finançament a través d’aquestes inversions. Entre elles es troben les obres de construcció de la nova comissaria de Policia Local (per la que van destinar 416.651,40 euros), l’adequació de La Nau d’Arquímedes com a espai juvenil (517.597,87 euros), i les obres del carrer de la Circumval·lació (806.037,99 euros), així com la glorieta que el connecta amb la ronda Santa Maria i el carrer d’Alió (182.961,76 euros). Unes actuacions a les quals se sumen altres amb menys finançament, com les reformes a l’estació de Renfe de Barberà (220.498 euros) o la passarel·la d’accés al Molí Vermell (376.612,50 euros).

 

D’altra banda, l’Àrea Metropolitana ha assumit el 100% del cost d’alguns projectes específics entre els quals es troben l’adequació del camp de La Romànica i la reurbanització dels carrers Pintor Murillo i Doctor Ferran. Finalment també indiquen que s’han gastat 40.000 euros en l’instal·lació de plataformes d’autobusos, 20.000 per l’adquisició de dos vehicles elèctrics i 329.020 euros per la primera fase de la construcció del col·lector de Can Gorgs. A tot això s’han d’afegir diversos projectes conjunts amb Actividades Integradas S.A. (AISA) i Fundació Barberà Promoció (FBP), per a la promoció de l’ocupació a la localitat.

 

Per la seva banda, el municipi de Barberà del Vallès també ha aportat diners a l’Àrea Metropolitana de Barcelona, amb 4.678.462,88 euros entre el 2012 i 2017.

 

Una de les actuacions de l'AMB a Barberà | Redacció
Una de les actuacions de l’AMB a Barberà | Redacció

 

El Tribut Metropolità, un pagament necessari però controvertit

El balanç és positiu, doncs, tot i que cal apuntar que l’AMB no ha pogut aportar dades dels anys 2018 i 2019 pel que fa a ingressos provinents del municipi vallesà. Tanmateix, hi ha una evolució prevista pel que fa a les inversions que es faran a Barberà en els pròxims anys. I és que, tal com confirmen des de l’administració metropolitana, la inclusió a la primera corona metropolitana, a inicis del 2019, implicava igualar-se en tots els avantatges amb els serveis dels quals gaudeixen els 18 municipis que ja hi eren. Entre ells, no només es troba la millora tarifària de cara al transport públic, sinó diversos serveis i projectes de millora de la mobilitat i plans d’inversions majors en espais públics. Unes millores en el servei que hauran de ser progressives en els anys vinents. A canvi d’aquestes inversions assumides per l’Àrea Metropolitana, els barberencs i barberenques han de pagar el conegut com a Tribut Metropolità, que serveix en part per a sufragar tant les inversions com tot el seguit de serveis derivats de pertànyer a la primera corona metropolitana.

 

Certament, el pagament del tribut ha generat malestar entre la població de Barberà i altres localitats, tot i que és requisit imprescindible per a gaudir de la inclusió a la zona 1 de l’organisme territorial i tot el que se’n deriva. Tot i això, les institucions no són alienes a les reivindicacions de la ciutadania. Per aquesta raó, segons informen des de l’Ajuntament de Barberà, el passat dimarts 26 de novembre hi va haver una reunió a l’organisme territorial entre els 18 alcaldes de la segona corona metropolitana, a on van assistir també el vicepresident de Transports i Mobilitat de l’entitat, Antoni Poveda, i el seu vicepresident, Antonio Balmón. En la reunió, expliquen des del consistori, es van posar sobre la taula temes com la falta de comunicació i el malestar dels veïns de diversos municipis, així com el pla d’inversió que imposa la integració tarifària a mitjà termini perquè l’AMB actuï en conseqüència.

 

El futur de l’AMB a la ciutat

Finalment, el futur dibuixa una sèrie d’inversions derivades de la integració tarifària de Barberà a la primera corona metropolitana. La planificació inicial i provisional inclou
que, al llarg del 2019, s’aplicarà la tarifa plana als 18 municipis de la segona corona, i s’igualarà el preu entre zona 1 i 2 a tots els títols següents: T-10, T-10 per a treballadors a l’aeroport, T-50/30, T-70/30, T-Mes, T-mes per a persones en atur, T- Trimestre, T-Jove, títols integrats bonificats per a famílies monoparentals i nombrosesT-Dia, T-Aire, T-Esdeveniments i bitllets senzills. Aquesta mesura tindrà una despesa prevista de 25,05 milions d’euros l’any. Un cop entrats al 2020, l’Àrea Metropolitana preveu assumir el 66% del cost de les línies de transport urbà, així com millorar l’oferta en el servei aportat a la segona corona, en la que s’inclou Barberà del Vallès, amb una despesa prevista de 33,32 milions d’euros l’any. Per acabar, durant el 2021, es preveu dedicar 43,52 milions d’euros cada any a estendre la tarifa social (T-Rosa i T-16) als municipis de la segona corona metropolitana.

 

El pla de l’administració territorial per a Barberà inclou, doncs, un seguit de mesures que, tot i que implicaran el pagament del Tribut Metropolità, ampliaran les inversions i serveis per a la ciutat, especialment pel que fa al transport. Una tasca que, tot i que encara pendent d’aplicació final, dóna una perspectiva esperançadora de la cura d’allò públic, repercutint en el dia a dia dels ciutadans barberencs.

Deixa un comentari

Aquest lloc web utilitza Cookies pròpies i de tercers d'anàlisis per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis, així com per a l'anàlisi de la seva navegació. Si continua navegant, suposa l'acceptació de la instal·lació de les mateixes. L'usuari té la possibilitat de configurar el seu navegador podent, si així ho desitja, impedir que siguin instal·lades en el seu disc dur, encara que haurà de tenir en compte que aquesta acció podrà ocasionar dificultats de navegació de la pàgina web.
Configuració de cookies
Política de cookies ACEPTAR

Aviso de cookies