El curs 2016-17 s’ha posat en marxa amb novetats

El nou curs s’estrena amb un total d’1.570.011 alumnes matriculats

El curs 2016-17 ha començat amb més alumnes, més plantilla docent i més suport a l’escola inclusiva. El curs compta amb un total d’1.570.011 alumnes matriculats, fet que suposa un increment de 7.822 més respecte el passat curs. D’aquests, 1.020.275 alumnes estan al segon cicle d’educació infantil, primària i secundària obligatòria, i 232.860 a batxillerat i formació professional.

La consellera d’Ensenyament, Meritxell Ruiz, va presentar en roda de premsa les principals dades i novetats del curs 2016-2017.
La consellera ja va manifestar que hi hauria més docents, més alumnes, més suport a l’escola inclusiva i una millora de les substitucions. La distribució d’alumnat en funció de la titularitat de centre és similar en el cas dels ensenyaments obligatoris i postobligatoris. Així, en el primer cas un 65,7% dels alumnes van a centres públics -un 33% als concertats i l’1,3% als privats-; i en els ensenyaments postobligatoris la xifra dels que estudien en centres públics s‘incrementa fins el 71,9% -en els concertats ho fa un 16,6% i en els privats l’11,5%-.

Més plantilla docent i nous perfils professionals
Per donar resposta a l’increment d’alumnat, Meritxell Ruiz ha anunciat que s’han incrementat les plantilles de professorat. Així, es disposarà d’un total de 66.461 docents, el que suposa 798 persones més que el curs 2015-16. Alhora, ha destacat el fet que el perfil de les plantilles cada vegada més s’ajusten a les necessitats dels projectes educatius dels centres. El desplegament del Decret de plantilles i provisió de llocs de treball ha permès incrementar els llocs de treball específics, i ja en són 3.410, un 35% més que el curs anterior. Enguany es presenten 5 nous perfils professionals:
– Lectura i biblioteca escolar
– Immersió i suport lingüístic
– Educació visual i plàstica
– Docència de dues especialitats a l’ESO
– Metodologies amb enfocament globalitzat

En aquest sentit, la titular d’Ensenyament ha remarcat la importància de la creació de llocs de treball específics, ja que si volem millorar l’aprenentatge competencial, el nivell de llengües, o l’atenció a la diversitat cal donar una resposta a través de nous perfils professionals. Són eines a disposició dels centres perquè són útils, i així es demostra amb un increment del 35% dels llocs específics als centres.
En el mateix àmbit, s’augmenten els suports de plantilla en l’atenció a la diversitat: es destinen 140 docents més per al programa de l’escola inclusiva i 400 docents més per als centres d’alta complexitat. Ruiz ha assegurat: “equitat i qualitat s’han de conjugar. Equitat vol dir dotar de recursos addicionals en funció de la necessitat de cada centre, i això és el que volem fer, que l’equitat i la qualitat es conjuguin en el sistema”.

Més polítiques de millora de l’equitat
L’objectiu és dotar de més recursos a escoles i instituts amb una complexitat més alta. D’aquesta manera, una escola o un institut d’alta complexitat rebrà major dotació de plantilla docent i disposarà de ràtios més baixes.
Per exemple, una escola d’alta complexitat de dues línies disposarà de 28,5 docents, i un tècnic d’educació infantil–mentre que una escola ordinària tindrà 26,5 docents-. Pel que fa a la ràtio, l’escola ordinària parteix d’una ràtio de 25 alumnes per aula, mentre que l’escola d’alta complexitat la ràtio màxima és de 22 alumnes. A més, el centre d’alta complexitat disposarà de substitucions des del primer dia i ajuts per a la reutilització de llibres de text.

Major reforç a l’escola inclusiva
S’incrementa en 50 el nombre d’Unitats de Suport a l’Educació Especial (USEE), fins un total de 476. Com ha aprovat el Govern aquesta setmana, a l’octubre s’engega un pla pilot per a desenvolupar els Itineraris formatius específics (IFE) per a joves amb discapacitat intel•lectual lleu o moderada, amb 100 places en 8 centres d’arreu del país.
S’augmenten també els agrupaments d’alumnes sords, ja en són 63, les aules integrals de suport –un total de 8- i els centres d’educació especial proveïdors de serveis i recursos –en són 11, tres més que el curs anteriors-. Alhora, es manté la continuïtat de 360 professionals d’atenció educativa del passat curs, en el marc del programa d’escola inclusiva i d’atenció a la diversitat.

Més ensenyaments postobligatoris
Les dades referents als ensenyaments postobligatoris, una etapa educativa que els darrers anys creix en oferta i en alumnes matriculats. El proper curs s’oferiran diversitat d’itineraris formatius diferents, amb cicles nous a l’FP, a les Arts plàstiques i Disseny, amb nous títols esportius i amb el nou nivell C-1 d’Italià d’Escola Oficial d’Idiomes –fins enguany aquest nivell s’impartia només a anglès, francès i alemany-.

Nous centres educatius
El nou curs disposarà de nous centres educatius -sis escoles, dos instituts i dos Institut escola-:
– Escola Les Bases (Manresa)
– Escola Entença (Barcelona)
– Escola La Sagrera (Barcelona)
– Escola Mont-ral (Mont-ral)
– Escola Sant Cugat (Sant Cugat)
– Escola a Torre Queralt (Lleida)
– Institut Maria Espinalt (Barcelona)
– Institut de Barberà (Barberà del Vallès)
– Institut Escola Marta Mata (Torelló)
– Institut Escola Sant Adrià (Barcelona)

Pel que fa a les obres en centres, hi ha 9 edificis de nova construcció, 5 rehabilitacions o ampliacions, i 383 actuacions de millora. Disminuiran respecte l’any anterior les ràtios a les aules: a P3 hi haurà una mitjana de 20,7 alumnes per aula -22,9 el curs passat-, i a primer d’ESO seran de mitjana 28,2 alumnes per aula –respecte els 28,6 de l’any anterior-.

S’amplia el projecte que el passat curs es va iniciar de forma experimental per a l’atenció d’alumnes de llars d’infants en escoles rurals, i ja en seran 50 les escoles rurals que hi participaran. La titular d’Ensenyament ha recordat que amb aquest pla es vol facilitar el servei a les famílies per evitar que hagin de dur els seus fills a altres municipis i hi puguin acabar traslladant tota l’escolarització. S’hi han incorporat escoles de Lleida, Terres de l’Ebre, la Catalunya Central, Girona, Vallès Occidental i Tarragona.

Deixa un comentari

Aquest lloc web fa servir galetes perquè tingueu la millor experiència d’usuari. Si continueu navegant esteu donant el vostre consentiment per a l’acceptació de les esmentades galetes i l’acceptació de la nostra política de cookies ACEPTAR

Aviso de cookies