El Consell Comarcal inicia un estudi sobre la mobilitat elèctrica a la comarca

Del 16 de setembre al 22 de setembre se celebra a Catalunya la Setmana Europea de la Mobilitat que promou hàbits de mobilitat més sostenibles, segurs i saludables com són els desplaçaments a peu, en bicicleta, en transport públic o amb vehicle elèctric, així com visualitzar els canvis possibles en l’ús de l’espai públic, millorar la qualitat de l’aire i la reducció de la contaminació. Amb el lema ‘Per una mobilitat sense emissions’, la Setmana del 2020 vol arribar a la neutralitat en emissions de carboni al 2050. El Consell Comarcal s’afegeix a aquesta Setmana Europea fent difusió de consells per a la ciutadania i amb l’inici d’un Estudi estratègic de mobilitat elèctrica a la comarca.

 

Aquest estudi s’elabora amb el suport de la Diputació de Barcelona i serà incorporat com una mesura més del Pla de Qualitat de l’Aire, que s’està elaborant actualment. L’estudi  té com objectiu la definició diferents propostes d’actuació per tal d’impulsar la mobilitat elèctrica a la comarca. Cada mesura que es definirà tindrà el seu àmbit d’actuació, la implementació del conjunt de les mesures suma facilitats a la utilització del vehicle elèctric.

 

L’estudi analitzarà diferents eixos: vehicle elèctric, infraestructura de recàrrega, promoció econòmica, eines d’incentivació i difusió i altres projectes associats.  Aquest estudi podrà ser una guia per a tots els municipis de la comarca que vulguin impulsar actuacions en matèria de mobilitat elèctrica, propiciant una actuació conjunta en aquesta matèria, ja que definirà estratègies d’actuació.

 

El conseller de Territori, Carles Rodríguez apunta que “amb la pandèmia  de la Covid-19 hem vist com es produïen canvis també en la mobilitat. La reducció de la mobilitat durant el període de confinament ha suposat un impacte positiu en la millora de la qualitat de l’aire. La caiguda dràstica de la mobilitat durant la primera fase del confinament va portar a una reducció generalitzada del trànsit, principal font d’emissió de contaminants a l’atmosfera. Els nivells diaris de diòxid de nitrogen al Vallès Occidental es van reduir de mitjana a més de la meitat, en un 57%, entre el 14 de març i el 26 d’abril. Ara que disposem de dades és el moment d’emprendre accions decidides”.

 

Aposta comarcal per la reducció d’emissions

Des de fa anys, el Consell Comarcal reafirma la seva voluntat de treball envers el medi ambient i la protecció del clima. El Consell d’Alcaldies del Vallès Occidental del 16 de setembre de 2019 va declarar formalment l’emergència climàtica i va encarregar l’elaboració del Pla de la Qualitat de l’aire comarcal.

 

Per la seva banda, el Pla de Reconstrucció del Vallès Occidental aprovat el mes de juny aposta pel canvi de model de mobilitat i infraestructures, possibilitant una reducció significativa de la contaminació atmosfèrica associada al transport de persones i mercaderies i incidint en la reducció de malalties especialment les respiratòries.

 

També preveu la coordinació de les mesures per a la reducció d’emissions en tots els sectors i vetllant per la coherència i sinergies de les iniciatives municipals i del sector privat, accelerant el Pla Supramunicipal per la Qualitat de l’aire comarcal. En aquests moments, els  ajuntaments i persones col·laboradores estan revisant un primer document del Pla i fent aportacions al mateix. Es preveu que el Pla comarcal estigui enllestit a finals d’any i se’n puguin concretar i iniciar les accions a principis de 2021.

 

En paral·lel el Consell treballa per la posada en marxa, abans d’acabar l’any, d’un punt doble de càrrega elèctric a l’aparcament de la seva seu.

 

Per una mobilitat sense emissions

Enguany el lema de la Setmana Europea de la Mobilitat és “Per una mobilitat sense emissions”. Els objectius principals de la Setmana són els següents:

  • Estimular un comportament ciutadà, en relació amb l’ús del vehicle, compatible amb el desenvolupament urbà sostenible, en particular amb la protecció de la qualitat de l’aire, la prevenció d’accidents de trànsit, la reducció d’emissió de gasos que provoquen l’efecte hivernacle i el consum racional dels recursos energètics.
  • Sensibilitzar la ciutadania sobre els impactes ambientals del transport i informar-la sobre les seves diferents modalitats.
  • Impulsar l’ús dels mitjans de transport sostenibles i, en particular, el transport públic, la bicicleta, la mobilitat a peu i els vehicles elèctrics.
  • Potenciar un retrobament de la ciutadania amb la ciutat, la seva gent i el seu patrimoni cultural, en un entorn saludable i relaxat.
  • Reflexionar sobre com afecta a la nostra salut l’ús excessiu del transport motoritzat. Per una banda, la contaminació atmosfèrica i la congestió que generen tenen un impacte negatiu sobre els sistemes respiratori i cardiovascular. Per una altra, propicien el sedentarisme i la inactivitat física.

FOTO PORTADA: Usuàries de bicicletes elèctriques | Arxiu

Deixa un comentari

Aquest lloc web utilitza Cookies pròpies i de tercers d'anàlisis per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis, així com per a l'anàlisi de la seva navegació. Si continua navegant, suposa l'acceptació de la instal·lació de les mateixes. L'usuari té la possibilitat de configurar el seu navegador podent, si així ho desitja, impedir que siguin instal·lades en el seu disc dur, encara que haurà de tenir en compte que aquesta acció podrà ocasionar dificultats de navegació de la pàgina web.
Configuració de cookies
Política de cookies ACEPTAR

Aviso de cookies