Concedits els premis del Concurs BBVA de Dibuix Escolar 2017

Alumnes de primària i d’educació especial d’escoles d’arreu de Catalunya han participat en la 36a edició del Concurs BBVA de Dibuix Escolar, que té la finalitat de contribuir a desenvolupar habilitats i capacitats dels infants en el camp del dibuix i la il·lustració, i fomentar, a la vegada, el interès per la lectura. Els treballs premiats serveixen per il·lustrar un nou llibre de contes de la col·lecció “Concurs de Dibuix Escolar”. El concurs és convocat anualment per la Fundació Antigues Caixes Catalanes (FACC) i BBVA CX, en col·laboració amb la Fundació Antiga Caixa Terrassa, i s’inclou dins del programa d’acció social que duen a terme en col·laboració les dues entitats pel conjunt del territori català. En concret, aquesta programació conté una línia específica de certàmens culturals, amb 9 Premis, en àmbits tan diversos com la literatura, les arts escèniques, la música, la pintura i el dibuix escolar.

Seleccionats 1.632 dibuixos per a la fase final

En aquesta edició del Concurs BBVA de Dibuix Escolar, han participat 136 escoles de tot el territori català (51 escoles més que l’edició anterior), procedents de 89 poblacions d’arreu de Catalunya (76 de la província de Barcelona, 9 de Girona, 26 de Lleida i 25 de Tarragona), amb 1.632 dibuixos. 10 d’aquestes escoles són d’educació especial. Dels dibuixos realitzats pels alumnes participants, se n’han seleccionat 1.632, en un procés que han dut a terme les pròpies escoles. Aquests dibuixos han entrat en la fase final del concurs, i han estat valorats per un jurat compost per un representant de la Fundació Escola Municipal d’Arts i Oficis d’Olesa de Montserrat, un representant de l’Escola d’Art d’Olot, un representant de l’Escola d’Art i Disseny de Tarragona, un representant de l’Escola Municipal d’Art de Terrassa, un representant de l’Editorial Mediterrània, i un representant de la Fundació Antigues Caixes Catalanes i BBVA CX.

46 premis per a les diferents categories

En total, s’han concedit 46 premis, entre primers, segons i tercers en les dues categories establertes d’alumnes entre 6 i 12 anys (una per als cursos de 1r, 2n i 3r de primària, i l’altra, per als cursos de 4t, 5è i 6è). 10 dels quals han estat accèssits procedents de centres d’educació especial. Els nens guanyadors han obtingut com a premis el diploma acreditatiu, un pack de dibuix i pintura, i el llibre il·lustrat del concurs amb els dibuixos premiats. Les escoles guanyadores obtenen un premi en funció dels reconeixements obtinguts pels seus alumnes i per la tasca pedagògica realitzada. Per 1 o 2 alumnes premiats: 400€; per 3 o 4 alumnes premiats: 600€ i per 5 o més alumnes premiats: 800€. Aquests diners han de ser adreçats a la compra de material d’ús escolar.

Lliurament de premis al Centre Cultural Terrassa

L’acte de lliurament de premis es va celebrar el dissabte 6 de maig al Centre Cultural Terrassa, de la Fundació Antiga Caixa Terrassa. La sessió va comptar amb l’assistència de la Regidora d’Educació de l’Ajuntament de Terrassa, Rosa Maria Ribera, el president de la Fundació Antigues Caixes Catalanes, Jaume Ribera, i el Director Territorial de BBVA Catalunya, Xavier Llinares. També tots els nens i nenes premiats amb els seus familiars i professors, que van venir procedents de diverses poblacions de Catalunya. Els treballs premiats han servit per il·lustrar un nou llibre de la col·lecció “Concurs de dibuix escolar”. Així mateix, entre el 6 i 10 de maig, els dibuixos guanyadors s’exposen al públic en el vestíbul del Centre Cultural, i posteriorment s’exposaran a espais de la Fundació Antigues Caixes Catalanes (FACC) i BBVA CX.

Sis contes per créixer: l’amistat, el respecte i la convivència

En aquest 36è concurs, els escolars s’han hagut d’inspirar en sis contes per créixer, que ens acosten a l’apassionant món de les emocions i ens conviden a reflexionar sobre l’amistat, el respecte i la convivència. Cada conte presenta una o més competències emocionals, i han estat escrits per Júlia Prunés Massaguer, escriptora especialitzada en educació emocional. Amb aquesta iniciativa, els mestres han pogut treballar els contes al centre docent des de vessants tan diverses com la plàstica, la llengua catalana i els valors socials i cívics. Al blog www.contesperaprendreaser.blogspot.com s’han pogut trobar materials i recursos proposats per treballar-los a l’aula.

Els sis contes han estat:

1. Un curs per recordar.
Ens parla de les emocions que els nens i les nenes experimenten el primer dia d’escola i també la seva mestra. La Clàudia serà la tutora de 3r B: Pedraforca. Comença un nou curs i és el seu primer dia a l’escola. Gràcies a la seva original presentació, els seus alumnes comparteixen amb ella, les emocions que porten, aquell dia, a la motxilla: il·lusió, enyorança, tristesa i fins i tot, una mica de por.

2. Ara i aquí
Un conte que ens parla de la importància de viure el present i ens introdueix en el món de l’atenció plena i la meditació. Els nens i les nenes de 2n, van d’excursió al Montseny. Els acompanya el Ramon, que els farà de guia i els ajudarà a viure la muntanya amb els 5 sentits, a estar presents en l’ara i l’aquí. Després del joc de nit, amb la Sílvia, la seva mestra, gaudiran d’una esplèndida nit d’estels, tot fent una petita meditació.

3. La cursa del Daniel
Un conte sobre la gestió de la frustració, una emoció que, tant pot donar pas al fracàs com transformar-se en un repte. Una història d’autosuperació, que ens parla de com n’és d’important creure un un/a mateix/a i de gaudir de tot allò que fem. En Daniel és tot un atleta. Queda 4t en una cursa que creia que guanyaria i la frustració és tan gran que necessitarà de la comprensió i dels consells de la seva entrenadora per recuperar-se del trasbals i convertir aquella derrota en un nou repte.

4. La Carla i el seu isí
Una història per entendre com funciona l’angoixa i aprendre a gestionar-la. La Carla coneix a en Persidecàs, el seu primer isí, que li fa una visita i l’acompanya
durant tot un dia. En Persidecàs posa pegues a tot i sempre pensa en el pitjor, això fa que la nena passi moments més o menys angoixants. Al vespre, parlant-ne amb els pares, descobreix que, qui més qui menys, es passeja de tant en tant amb algun isí i també aprèn diferents estratègies per afrontar-ho.

5. El saquet dels lligams
Un conte que ens parla sobre diferents tipus de vincles, utilitzant una metàfora que els compara amb lligams de llana, d’espart i de goma elàstica. L’àvia Rosa explica un conte molt especial als seus néts, en Nil i la Gal·la, que escolten bocabadats. L’àvia els regala el seu “Saquet dels lligams” on hi trobaran tres cordills, un
de llana, un d’espart i un de goma elàstica. Els ha dut, directament, del país d’Estimarolaina, on fa molt de temps, hi van passar uns fets excepcionals.

6. El triangle del foc
A través d’una metàfora, es presenten els tres elements necessaris per a què es produeixi i es mantingui l’assetjament escolar o bullying: l’agressor, la víctima i els
observadors i s’hi descriuen algunes bases de la violència. L’Albert, el tutor de 6è, ha convidat una parella de bombers molt especials, la Mariona i el Javi, que els explicaran que, per provocar un incendi fan falta 3 elements: una font d’escalfor, material combustible i l’oxigen de l’aire, se’n diu “El triangle del foc”. Un dia,
van descobrir que el bullying també té el seu triangle i, des d’aleshores, es dediquen a prevenir-lo i apagar-lo. D’aquella trobada, neix un petit equip de bombers i bomberes que treballaran a favor de la pau i del respecte a l’escola.

 

Deixa un comentari