ALIMENTS I CERVELL. QUÈ MENJAR PER A UNA BONA SALUT MENTAL

A càrrec d’Anna Paré Vidal. Farmacèutica i nutricionista.

La sessió va començar descrivint el cervell. Algunes curiositats són que és un òrgan que pesa entre 1.200 i 1.500 grams i que consumeix el 20% de l’energia de l’organisme. Per a tots és molt important que compleixi amb la seva funció i per això l’hem de mantenir sa. Però una de cada quatre persones té problemes de salut mental.

 Ara hi ha estudis que demostren que l’alimentació repercuteix molt en la salut del cervell. La ponent ens va recordar que els nutrients són el que el nostre cos aprofita dels aliments i que l’alimentació és educable.

Tornant al tema de la sessió ens va fer tres apartats que tot seguint anomenarem:

Nutrients essencials per al cervell:  Els greixos bons, en especial els que contenen Ω3, les proteïnes riques en AAE (aminoàcids essencials), les vitamines del grup B, la vitamina D, els minerals i en especial el magnesi. La vitamina B12 només la porten aliments d’origen animal. Menjar peix blanc i blau. Cal prendre el sol a les hores que no és perillós. 

Antioxidants:Vitamina C, vitamina E, beta-carotens i els polifenols. Cal menjar fruites de tots colors, verdures crues, oli d’oliva i fruits secs.

Eix intestí-microbiota-cervell: El que anomenàvem abans microflora intestinal ara rep el nom de microbiota. Curiositats: Els intestins tenen una llargada d’uns 6 metres. La seva superfície és de 400 m²  si els planxéssim.             La microbiota esta composta de milers de microorganismes (bacteris, protozous i virus) que viuen al nostre intestí, digereix els nostres aliments, sintetitza vitamines importants i ajuda a muntar respostes immunes als patògens nocius que hem consumit. Si poguéssim posar aquests microorganismes en forma de cadena, aquesta donaria 2,5 vegades la volta al món i això que són de 10 a 50 vegades més petits que les cèl·lules humanes.     Els aliments recomanats són els probiòtics, els prebiòtics i els psicobiòtics com ara els iogurts, els aliments fermentats, i la fibra.     Fins fa un parell de dècades  ningú deia que els microorganismes del nostre intestí influïen en la salut mental. Ara, estudis publicats informen que les persones que pateixen de depressió no tenen diverses espècies de bacteris intestinals. Els investigadors no poden dir si l’absència és una causa o un efecte de la malaltia, però van mostrar que molts d’aquests microorganismes podrien produir substàncies que afecten la funció de les cèl·lules nervioses i allà, llavors, potser influir sobre l’estat mental.

La sessió va acabar amb una gran recomanació que va ser aprofitar el lloc en el que vivim per practicar la dieta mediterrània.      

Deixa un comentari

Aquest lloc web fa servir galetes perquè tingueu la millor experiència d’usuari. Si continueu navegant esteu donant el vostre consentiment per a l’acceptació de les esmentades galetes i l’acceptació de la nostra política de cookies ACEPTAR

Aviso de cookies